Expoziția "Specii de spații" (7)- Julien Prévieux

Pickpocket 2/3- Julien Prévieux



"Spaţiul este ceea ce ne captează privirea..."

          Înainte de a  intra în amănuntele acestei lucrări speciale, m-am gândit să dau un citat din cartea lui Georges Perec, Specii de spaţii, de la care expoziţia a împrumutat numele. Citatul este extras din chiar prefaţa cărţii, scrisă tot de autor. Frazele pe care am să le redau mai jos  nu numai că sunt extrem de sugestive prin frumuseţe , ci au darul de a lărgi universul de cunoaştere al cititorului şi , nu în ultimul rând, al privitorului acestei lucrări şi al întregii expoziţii : " Spaţiul vieţii noastre nu este nici continuu nici infinit, nu este nici omogen nici izotrop", ci o sumă de fisuri şi asperităţi, elanuri şi coliziuni (...).
    Spaţiul este ceea ce ne captează privirea, ceea ce o împiedică să avanseze : obstacol, cărămizi, un unghi, un punct de fugă (...) Cum să te gândeşti la nimic fără a pune automat ceva în jurul acelui nimic , transformându-l astfel într-o gaură în care te grăbeşti să pui ceva: o activitate , o funcţie, un destin, o privire, o nevoie , o lipsă, un surplus...?"
     ( Introducere la Catalogul expoziţiei, scrisă de curatorul ei, Mihnea Mircan, pagina 13).






       Misterul şi aberaţiile pe marginea lui 

     Lucrarea aparține artistului francez Julien Prévieux și este creată din aluminiu polizat. La prima vedere, arată ca ceva special. Înainte de a citi explicațiile de specialitate, am privit lucrarea minute în șir. M-am gândit la un soi de spirală, am făcut asocierea cu lucrarea lui Brâncuși, cea denumită coloana infinită, ba chiar am imaginat mai multe farfurii zburătoare legate ca și vagoanele unui tren. Am aberat mult, dar ce mi se părea sigur era faptul că sculptura nu poate fi decât una cu o explicație măreață. Surpriza a venit la final. Și tot în capitolul de final veți afla inedita explicație.


Gesturi și mișcări mai greu de identificat pentru muritorii de rând


           Așa cum v-am obișnuit, momentul adevărului stă scris  pe eticheta lucrării. Așadar, citez :"Înregistrările și codificarea gesturilor și mișcărilor pe care industria, comerțul, poliția sau tehnologiile militare le-au dezvoltat de la sfârșitul secolului al XIX - lea articulează o estetică înrudită cu cercetările formale ale modernității artistice. Inspirată de această proximitate, practica lui Julien Prévieux extrage din aceste asemănări un alfabet de forme și semne. Pickpocket pare să pună laolaltă amintirea filmului omonim al lui Robert Bresson din 1959 și influența formală a sculpturii futuriste (Profil continuu, portretul lui Mussolini făcut de Bertelli în 1933, de pildă).

 Semnificația sculpturii


   Sculptura, al cărei elan monumental contrastează cu titlul cumva derizoriu, reproduce mișcările unui hoț de buzunare în jurul victimei sale, două corpuri care se dizolvă într-un vortex de tangențe, gesturi furtive și non-intimitate".

Georgeta Istrate

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

La psiholog. De vorbă cu Florentina: Forța cuvintelor stă în emoția rostirii

  - Cât de importante sunt cuvintele? Care este puterea lor?   -   Cuvintele se formează în interiorul nostru. Limbajul este un rezult...