Cine, când şi în ce scop a construit monumentul ?
Biserica Sf. Nicolae de la Densuş este cea mai vestită, dar şi cea mai
controversată biserică, deoarece nu se poate stabili cu exactitate cine, când
şi în ce scop a construit-o. În jurul ei, cercetători, istorici, jurnalişti,
feţe bisericeşti au construit ipoteze, care se bazează pe anumite
particularităţi. Să vedem de ce unii susţin că a fost templu dacic dedicat
zeului Zalmoxis. Părintele Alexandru
Gherghel spune că, în urma săpăturilor arheologice
efectuate înainte de 2005, s-a găsit o bucată de ulcior pe care scrie
Koson, numele regelui dac în timpul căruia fusese bătută moneda; o altă
descoperire se referă la un scut dacic
pe care este reprezentat un leu ; o inscripţie, în limba latină, ce vorbeşte despre celebrarea Daciei.
În sprijinul
afirmaţiei că ar fi fost un templu dedicat zeului Marte, părintele
Gherghel vine cu următoarele indicii: altarul este orientat spre sud, nu spre
est, aşa cum au bisericile creştine;
masa altarului este o piatră funerară
romană ce datează din secolele II-III; cei doi lei din piatră de pe acoperiş
aşezaţi deasupra altarului; cele opt altare
păgâne romane.
O altă ipoteză este aceea că monumentul ar
fi fost un mausoleu închinat generalului roman Longinus Maximus , deoarece s-a
găsit o piatră de mormânt romană, acum
parte a unui stâlp din interiorul bisericii,
pe care este scris numele primului
guvernator roman al provinciei. Se crede că
inscripţia i-a fost dedicată de către
soţia sa, Iulia Afrodisia.
Indiferent care ar fi adevărul, nu putem nega faptul că,
datorită acestei biserici s-au păstrat multe
monumente romane, care altfel
s-ar fi pierdut.
Controverse legate de vechime
Prof. univ. dr. Ioan Piso, directorul
Muzeului Transilvaniei, susţine ipoteza
că monumentul este „o biserică cnezială
din secolele XII-XIII, construită din
monumentele aduse de la Sarmizegetusa sau chiar din unele vile rustice romane
din apropiere. Biserica poate fi considerată romanică în stil popular”.
Deşi
istoriografia consemnează că biserica
Sfântul Nicolae din Densuş este o
biserică de secol XIII, am văzut că există
elemente ce contrazic această variantă. De altfel, nici părintele
Alexandru Gherghel, care slujeşte acolo,
nu este de acord cu această datare. Sfinţia sa spune că s-a făcut o hartă cu
rezonanţă magnetică, ce atestă faptul că biserica este înconjurată de o ruină. Este adevărat,
încă nu s-a putut stabili dacă e dacică, romană sau de ev mediu. Din punct de vedere arhitectural, monumentul nu se încadrează în nicio epocă,
fiind alcătuit din o mulţime de elemente specifice unor perioade diferite.
Varietatea materialelor de construcţie
şi multitudinea de inscripţii derutează,
dar şi fascinează în acelaşi timp.
De altfel, vechimea bisericii
este analizată şi după provenienţa
materialelor de construcţie. De exemplu, în spatele bisericii, în partea de
jos, construcţia este alcătuită din blocuri fasonate de calcar, specifice
construcţiilor dacice; partea superioară
este construită din piatră de râu
cimentată, folosită de romani; coloanele
sunt tipice perioadei medievale; o mulţime de pietre de mormânt romane, simboluri
romane, dacice, ortodoxe, etc.
Culte diferite, o singură clădire
Biserica din Densuş este considerată nu
numai una din cele mai vechi din România, ci şi din Sud-Estul Europei! Înainte de anul 1989, imaginea Bisericii din Densuş se afla pe unul
dintre cele mai răspândite timbre poştale, cu valoare de 40 de bani.
S-au făcut numeroase investigaţii pe tema
stabilirii cu exactitate a originii monumentului, dar acesta încă nu şi-a dezvăluit tainele. Astfel, tradiţia
creştină o plasează în secolul IV e.n. Oameni ai bisericii susţin că , la
Densuş, ar fi existat un lăcaş de cult creştin
cu mulţi ani înainte de sosirea Legiunilor lui Traian. Unii
istorici sunt de părere că, după
plecarea romanilor, templul păgân s-a încreştinat şi de atunci se tot fac
slujbe aici. Părintele paroh, Alexandru Gherghel, povesteşte despre o cameră
ascunsă în turla bisericii, care servea drept ascunzătoare în vremuri de
restrişte...
Cert este că monumentul a suferit mari modificări de-a lungul
timpului, mai ales spre sfârşitul sec. al XIII-lea. A fost folosit ca
biserică de către românii care s-au
convertit la calvinism, apoi,
după unirea românilor transilvăneni cu biserica Romei a devenit
greco-catolică. În 1948, odată cu interzicerea bisericii române unite cu Roma,
lăcaşul a fost trecut de autorităţi în folosinţa Bisericii Ortodoxe Române.
Lucrurile sunt
aşa de amestecate şi se tolerează reciproc, încât, dacă am încerca să le descâlcim n-am avea
sorţi de izbândă. Aici, poţi simţi parfumul istoriei care te debarcă pe ţărmul
altei lumi, una misterioasă, pe care
chinui în zadar s-o desluşeşti. O lume alcătuită din atâtea altele! Un
loc ce pare simplu, dar care , în realitate este atât de complex, tocmai prin
împletirile diverselor faţete pe care le-a avut de-a lungul istoriei.
Cred ca te fascineaza Densusul, am mai vazut un articol cu aceasta tema. Mi-a placut.
RăspundețiȘtergereMircea