Capul bisericii și infailibilitatea
În timp ce Biserica Ortodoxă afirmă că Iisus Hristos este capul bisericii
şi piatra de temelie pe care se sprijină
aceasta, catolicii atribuie această funcţie Papei, considerat urmaş al Apostolului
Petru . Ca să-şi susţină afirmaţiile , ei
folosesc vorbele Mântuitorului:“ Şi Eu îţi zic ţie, că tu eşti Petru şi pe această piatră voi
zidi biserica Mea şi porţile iadului nu o vor birui. Şi îţi voi da cheile
împărăţiei cerurilor şi orice vei lega pe pământ va fi legat şi în ceruri, şi
orice vei dezlega pe pământ va fi dezlegat şi în ceruri.(Matei, cap16,vers
17-18). Actualul papă este considerat al 268-lea urmaş al lui Petru. Altă polemică
iscată în cele două biserici este legată de infailibilitatea papei când
decretează ex. cathedra (cu autoritate primită de la Dumnezeu prin puterea
cheilor) în materie de credinţă şi de morală.El poate lua decizii singur şi chiar stabili
dogma. În timp ce la ortodocşi ,în cazul luării unor decizii importante, se fac
sinoade analizându-se situaţia dată de mai mulţi episcopi şi preoţi după care
se stabileşte dogma şi autenticitatea
ei.
Filioque - purcederea Duhului Sfânt și de la Fiul
Religia catolică modifică simbolul credinţei afirmând că
Duhul Sfânt purcede atât de la Tatăl, cât şi de la Fiul. Iată cum sună
pasajul în cauză:” Şi întru Duhul Sfânt, Domnul de viaţă făcătorul care vine de
la Tatăl şi de la Fiul...”
La ortodocşi Crezul apare în varianta originală fără nici un fel
de modificare” Şi întru Duhul Sfânt, Domnul de viaţă Făcătorul , Care din Tatăl
purcede...” Răspunsul este in Evanghelia
dupa Ioan :”Iar când va veni Mângâietorul, pe care Eu îl voi trimite vouă de la
tatăl,Duhul Adevărului, Care de la Tatăl purcede,Acela va mărturisi despre
Mine”(Ioan, cap15, vers26). Ei consideră că adăugarea lui “filioque”
ar fi greşită din punct de vedere teologic.Mai mult, Simbolul Credinţei este considerat
proprietate comună a întregii biserici şi orice modificare trebuie facută într-un
conciliu ecumenic. Referitor la acest subiect Patriarhul Constantinopolului, Photius, merge până
într-acolo încât îl consideră pe Papa
Nicolas ”un eretic care face ravagii în
via Domnului”.
Purgatoriul
Un alt punct de divergenţă între cele două
culte este locul de tranziţie către paradis: Purgatoriul. În timp ce
ortodocşii cred că sunt doar două alternative ale sufletului
după moarte, adică rai şi iad, catolicii susţin ca ar mai fi un loc intermediar, unde sufletul are nevoie de un timp pentru
a-şi curăţi imperfecţiunile şi haina de nuntă care
reprezintă sufletul . Altfel nu are acces în cerul lui Dumnezeu unde după cum
afirmă scriptura”nimic necurat nu va
intra”.Purgatoriul este ca o şansă ce se
dă sufletelor celor care mor cu păcate uşoare sau nu au ispăşit suficient pe
pământ . Ei exemplifică acest loc cu
ajutorul parabolei lui Iisus
despre bogatul nemilos şi săracul Lazăr ca o prăpastie între locul de suferinţă în care
se află bogatul şi locul de fericire
unde se află Lazăr “Şi peste toate acestea, între noi şi voi s-a întărit prăpastie
mare, ca cei care voiesc să treacă de aici la voi să nu poată , nici cei de
acolo să treacă la noi”(Luca,cap.16,vers.26).
Georgeta Istrate
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu