Neprihănita
zămislire
Ambele culte o cinstesc pe Fecioara Maria . Ea este
ființa din care s-a născut Isus
Hristos. Din punctul de vedere al ortodocşilor, este născută în chip firesc din Ioachim şi
Ana, ca rod al rugăciunii celor doi şi nu
a fost scutită de păcatul stramoşesc.
Catolicii consideră că Sfânta Fecioară a
fost neprihănit zamislită , scutită de păcatul strămoşesc, pentru că din trupul ei avea să se nască însuşi
Fiul lui Dumnezeu. Dacă ea ar fi fost concepută cu păcatul strămoşesc , afirmă catolicii, nu ar
fi fost cea plină de har. În plus, părinţii Fecioarei erau în imposibilitatea
de a avea copii, de aceea a fost zămislită în mod miraculos.
Euharistia și căsătoria
Ortodocşii folosesc la liturghie pâine
dospită, în timp ce catolicii folosesc pâine nedospită, argumentând
că așa s-a folosit la Cina cea de Taină.
Pe de altă parte , la catolici, sfinţirea darurilor nu se face prin rugăciuni
de invocare a Sfântului Duh cum fac ortodocşii la Sfânta Epicleză. Ei afirmă că
darurile se sfinţesc singure prin rostirea vorbelor “Luaţi, mâncaţi…etc”De
asemenea preoţii catolici nu se
căsătoresc, în timp ce ortodocşii o fac.
Căsătoriile laicilor sunt şi ele
diferite. În timp ce Biserica ortodoxă admite divorţul (fiind permisă cununia de mai multe ori) ,
catolicii nu admit divorţul. Ei spun că o
căsătorie trebuie să fie indisolubilă adică nu se desface decât prin moartea
unuia dintre soţi. Ei argumentează cu răspunsul lui Iisus, când a fost întrebat dacă îi este permis unui
bărbat să-şi lase soţia: ”de aceea va lăsa omul pe tatăl şi pe
mama sa şi se va lipi de nevasata sa şi cei doi vor fi un singur trup. Aşa că nu mai sunt doi,
ci un singur trup. Deci, ce a unit Dumnezeu, omul să nu despartă. Eu vă spun ca oricine îşi lasă
nevasta, afară de pricină de desfrâu şi ia pe alta, este adulter şi cine ia de
nevastă pe cea lăsată de bărbat, este adulter (Matei19,3-9). (acum, în cazuri speciale, divorțul se acceptă și la
catolici).
O luptă fără sens
Diferenţe
sunt multe. Nimeni nu ne lămureşte dacă acestea sunt adevăratele piedici în procesul de reunificare. De exemplu semnul
crucii se face la ortodocşi de la dreapta la stânga, pe când la catolici, de la
stânga la dreapta. Explicaţia ar fi pusă
pe seama efectului de oglindă.
De asemenea, la catolici,
botezul se face prin turnare şi stropire, iar la ortodocşi prin afundare în apă. Apoi,unii
cinstesc icoanele, ceilalţi statuile.Catolicii consideră că Maica Domnului nu a
murit, ci a fost luată direct la cer, în
timp ce ortodocşii cred că mai întâi a
murit şi apoi a fost ridicată la cer…
Aceste diferenţe sunt de multe ori zăpăcitoare
pentru credinciosul de rând care nu înţelege de ce nu se recurge la o conciliere şi o reunificare a celor două
biserici surori. Apartenenţa religioasă
ar trebui să fie o fereastră
deschisă spre oameni, mai ales când
există scopuri comune. Ecumenismul ar fi o soluție, în sensul refacerii unității bisericii care suspină sub greutatea unei lupte fără sens.
Georgeta Istrate
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu