Murivale Mureşan Vasile – Ghilgameş, în căutarea nemuririi (15)


Exact!!!

    În România, ne ducem aşa într-o zonă care nu e utilă. Arta nu e un lucru util. Dacă viața ar fi la nesfârșit, nu am avea nevoie de artă, dar nu știu cum am trăi. E de reflectat la  asta. Arta e frumosul de care avem nevoie, zic. Îmi răspunde cu o voce moale, scăzută: exact! Măcar să ne mai temperăm din stres. Îi spun unui polițai: dom’le, mata ești util societății? Seara când te duci acasă, vezi un film, asculți o muzică, poate  ai tablouri pe perete. Ia  scoate-ți tablourile preferate, pe care le ții de ani de zile în casă, și ai să vezi în ce suferință intri!
La început a fost lumina…
    Zic,  în plus, artistul te conduce într-o lume a lui, te fură din realitatea ta și te duce într-o altă realitate - a lui.  Da, aprobă pictorul. Noi, ca artiști, vindem iluzii, pe care le configurăm în mesajul plastic, vizual, cu sonor, scris coregrafic, orice formă de artă. Leonardo da Vinci zicea că, dintre toate artele, pictura este regină,  pentru că dintr-o  singură privire poți cuprinde întreaga viață a unui artist. Poți să stai o oră să asculţi o simfonie de-a lui  Mahler; dacă vorbim de literature -  poți citi o carte în câteva zile sau săptămâni, dar la pictură, ai urcat ochii și ai înțeles totul. De ce? Pentru că, la început, a fost lumina…
Într-adevăr, aprob eu, pictorul lucrează cu lumina.
   Zice, dacă nu ar fi existat lumina, nici omul nu ar fi existat! Ar fi fost gheață peste tot ! Povestea care spune despre cuvânt și expresia   “să se facă lumină”, e literatură! Dar fizic nu era lumină, era întuneric, nu era nimic!
Pictura este o chestiune de iubire
      Pictura e foarte luminoasă, nu e o pictură în negru și alb, zic. Da, pictura e o chestiune  de iubire.  Eu văd că pictura și tot ce faci tu, îți asigură o fericire extraordinară. Și totuși dincolo de chestia asta, eu simt o tristețe în sufletul tău, îi spun. Păi da, am starea asta de nefericire, dar lupt împotriva ideii de nefericire pentru că îmi spun : nu, eu sunt fericit.
  Au urmat câteva expresii pe care nu le-am înţeles, ar fi şi culmea să înţeleg total un artist ca Murivale. Redau acele cuvinte pline de emoţie, în care el încerca să explice sentimentul pe care eu îl aveam în prezenţa sa. “Mă mint, mă mint frumos, mă mint ca să… Ştii că banii, îți pierzi prietenii, îți pierzi… am avut de multe ori momente în care m-am simțit fericit chiar dacă eu eram nefericit. Și asta se inoculează în subconștientul tău și așa se așează și mai tare depresia. Trebuie să te ferești de depresie… ”
Dintr-o dată, pictorul, încântat de filmul care a ieșit, exclamă fericit : ce live am făcut azi !
Georgeta Istrate

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

La psiholog. De vorbă cu Florentina: Forța cuvintelor stă în emoția rostirii

  - Cât de importante sunt cuvintele? Care este puterea lor?   -   Cuvintele se formează în interiorul nostru. Limbajul este un rezult...