Murivale Mureşan Vasile – Ghilgameş, în căutarea nemuririi (2)



  “Aveam la un moment dat, un prieten care era model în școală și îmi zicea: Muri, de ce nu ne pictezi și pe noi, că nu avem copii și măcar să fim și noi undeva… Asta mi-o spunea acum mulţi ani și asta mi-a rămas așa în memorie. Am zis, uite mă , săracii de ei…”




Podul cu istorii uitate 


    Eu îl întrerup și îl întreb cu o nerăbdare pe care acum nu pot să mi-o explic : și acum te rog să-mi spui unde ne aflăm și ce semnifică tot ce ne înconjoară ?
   Asta deoarece tot vorbind, urcasem o scară, iar încăperea era plină cu frânghii care susțineau o mulțime de rufe. Îmi spune: “suntem într-un fel de pod cu istorii uitate. Eu, acasă, nu am gândit expoziția ca un pod. Dar cum le-am așezat aici, poți să-ți dai seama că a ieșit un environment de interior. E ca și cum aș fi redesenat  spațiul pe care apoi l-am transformat într-o poveste. Cineva mi-a spus că aranjamentul îi pare  ca o arătură, iar lucrările ar fi un fel de răsaduri. Sigur, continuă artistul, pe aceste cămăși eu am făcut portretele unor  prieteni. Şi nu numai . Sunt şi celebrități care erau homosexuali sau fete lesbiene sau…" Îl întrerup : toate portretele astea sunt ale unor persoane de genul acesta? Da, zice.  În fapt, expoziția se vrea un omagiu adus acestor oameni. Apoi, neştiind părerea mea despre aceste persoane, temându-se să nu le judec în vreun fel, a început să-mi spună despre lucrurile bune pe care aceştia le-au făcut şi le fac.  “Să ne mai gândim că, în perioada războiului, ei au fost în lagărele de concentrare, ca și evreii…  Uite, şi îmi arată spre un colţişor anume,  aici sunt figuri importante ale istoriei. De exemplu, aici am  un pictor care și-a construit aproape toată imaginea artistică pe această zonă a singurătății. Este vorba de  Francis Bacon. Uite-i portretul! În general, am luat persoane din perioada istorică, de exemplu, Alexandru Macedon, Socrate, Shakespeare, Sfântul Augustin…  Nu  am lucrări cu cu Sfântul Sebastian, dar am cu  Eduard al II-lea. Dacă venim mai încoace și, sigur, că în arealul ăsta, eu am înserat și portrete de prieteni care sunt anonimi.

Georgeta Istrate

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

La psiholog. De vorbă cu Florentina: Forța cuvintelor stă în emoția rostirii

  - Cât de importante sunt cuvintele? Care este puterea lor?   -   Cuvintele se formează în interiorul nostru. Limbajul este un rezult...