CAPUL BISERICII ŞI INFAILIBILITATEA
În timp ce Biserica Ortodoxă afirmă că Iisus Hristos este capul bisericii
şi piatra de temelie pe care se sprijină
aceasta, catolicii atribuie această funcţie Papei, considerat urmaş al Apostolului
Petru .Ca să-şi susţină afirmaţiile , ei
folosesc vorbele Mântuitorului:“ Şi Eu îţi zic ţie, că tu eşti Petru şi pe această piatră voi
zidi biserica Mea şi porţile iadului nu o vor birui. Şi îţi voi da cheile
împărăţiei cerurilor şi orice vei lega pe pământ va fi legat şi în ceruri, şi
orice vei dezlega pe pământ va fi dezlegat şi în ceruri.(Matei, cap16,vers
17-18). Actualul papă este considerat al 267-lea urmaş al lui Petru. Altă polemică
iscată în cele două biserici este legată de infailibilitatea papei când decretează
ex cathedra (cu autoritate primită de la Dumnezeu prin puterea cheilor) în
materie de credinţă şi de morală. El poate lua decizii singur şi chiar stabili
dogma.
La ortodocşi , în cazul luării unor decizii importante, se fac sinoade, se analizează situaţia de către mai mulţi episcopi şi preoţi, după care se stabileşte dogma şi autenticitatea ei.
La ortodocşi , în cazul luării unor decizii importante, se fac sinoade, se analizează situaţia de către mai mulţi episcopi şi preoţi, după care se stabileşte dogma şi autenticitatea ei.
FILIOQUE: PURCEDEREA DUHULUI SFÂNT ŞI DE LA
FIUL
Religia catolică modifică simbolul credinţei afirmând că
Duhul Sfânt purcede atât de la Tatăl cât şi de la Fiul. Şi iată cum sună
pasajul în cauză:” Şi întru Duhul Sfânt, Domnul de viaţă făcătorul care vine de
la Tatăl şi de la Fiul...”
La ortodocşi, crezul apare în varianta originală fără nici un fel
de modificare” Şi întru Duhul Sfânt, Domnul de viaţă Făcătorul , Care din Tatăl
purcede...”. Răspunsul este în Evanghelia
după Ioan :”Iar când va veni Mângâietorul, pe care Eu îl voi trimite vouă de la
tatăl, Duhul Adevărului, Care de la Tatăl purcede, Acela va mărturisi despre
Mine”(Ioan, cap15, vers26). Ortodocșii consideră că adăugarea lui “filioque”
ar fi greşită din punct de vedere teologic. Mai mult, Simbolul Credinţei este considerat
proprietate comună a întregii biserici şi orice modificare trebuie facută într-un
conciliu ecumenic.
PURGATORIUL
Un alt punct de divergenţă între cele două
culte este locul de tranziţie către paradis: purgatoriul. În timp ce
ortodocşii cred că sunt doar două alternative ale sufletului
după moarte- rai şi iad - catolicii susţin ca ar mai fi un loc
intermediar, unde sufletul are nevoie de
un timp pentru a-şi curăţi imperfecţiunile şi haina de nuntă care
reprezintă sufletul . Altfel, nu are acces în cerul lui Dumnezeu, unde după cum
afirmă scriptura, ”nimic necurat nu va
intra”. Purgatoriul este ca o şansă ce se
dă sufletelor celor care mor cu păcate uşoare sau nu au ispăşit suficient pe
pământ . Ei exemplifică acest loc cu
ajutorul parabolei lui Iisus
despre bogatul nemilos şi săracul Lazăr, ca o prăpastie între locul de suferinţă în care
se află bogatul şi locul de fericire
unde se află Lazăr “Şi peste toate acestea, între noi şi voi s-a întărit prăpastie
mare, ca cei care voiesc să treacă de aici la voi să nu poată , nici cei de
acolo să treacă la noi”(Luca,cap.16,vers.26)
NEPRIHĂNITA ZĂMISLIRE
Ambele culte o cinstesc pe Fecioara Maria
. Ea este ființa din care s-a născut Isus Hristos. Din punctul de vedere al
ortodocşilor, este născută în chip
firesc din Ioachim şi Ana, ca rod al rugăciunii celor doi, şi nu a fost scutită de păcatul strămoşesc.
Catolicii consideră că Sfânta Fecioară a
fost neprihănit zamislită , scutită de păcatul strămoşesc, deoarece din trupul ei avea să se nască însuşi
Fiul lui Dumnezeu. Dacă ea ar fi fost concepută cu păcatul strămoşesc , afirmă catolicii, nu ar
fi fost cea plină de har. În plus, părinţii Fecioarei erau în imposibilitatea
de a avea copii, de aceea ar fi fost
zămislită în mod miraculos.
EUHARISTIA ŞI CĂSĂTORIA
Ortodocşii folosesc la Sfânta Liturghie pâine
dospită, în timp ce catolicii folosesc
pâine nedospită, argumentând că aceasta s-a folosit la Cina cea de Taină. Pe de alta parte ,la
catolici, sfinţirea darurilor nu se face prin rugăciuni de invocare a Sfântului
Duh cum fac ortodocşii la Sfânta Epicleză. Ei afirmă că darurile se sfinţesc
singure, prin rostirea vorbelor “Luaţi, mâncaţi…etc”. De asemenea, preoţii catolici nu se căsătoresc, în timp ce
ortodocşii da. Căsătoriile laicilor sunt
şi ele diferite. În timp ce Biserica ortodoxă admite divorţul (fiind permisă cununia de mai multe ori) catolicii nu admit divorţul. Ei spun că o
căsătorie trebuie să fie indisolubilă adică nu se desface decât prin moartea
unuia dintre soţi. Ei argumentează cu răspunsul lui Iisus, cand a fost întrebat
dacă îi este permis unui bărbat să-şi lase soţia: ”de aceea va lăsa omul pe
tatăl şi
pe mama sa şi se va lipi de nevasata sa şi cei doi vor fi un singur
trup. Aşa că nu mai sunt doi, ci un singur trup.Deci, ce a unit Dumnezeu, omul
să nu despartă.Eu vă spun ca oricine îşi
lasă nevasta, afară de pricină de desfrâu şi ia pe alta, este adulter şi cine
ia de nevastă pe cea lăsată de bărbat, este adulter (Matei19,3-9)
Georgeta Istrate
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu