Constantin Brâncuși , un artist fără egal

   Constantin Brâncuși este un artist universal, un reper pentru generațiile de tineri artiști care încearcă să descifreze misterul de dincolo de om și opera sa. O sursă de inspirație, un  motiv bun pentru meditație și un exemplu de perseverență și originalitate. În lumea artistică, Brâncuși nu are egal...


Sursa imaginii: https://momenteistorice.ro/constantin-brancusi/

Începuturile...

         ” Constantin Brâncuși și-a început formația profesională la Școala de Arte și meserii din Craiova, continuând-o la Școala Națională de Arte Frumoase din București, unde i-a avut profesori pe Ion Georgescu și Wladimir Hegel ; între 1905-1907 urmează cursurile École des Beaux-Arts din Paris sub îndrumarea lui Antonin Mercié. În primele luni ale anului 1907 lucrează la Meudon, în atelierul lui Auguste Rodin” ( Text MNAR).



Sursa imaginii : MNAR


Interesul pentru primitiv și arhaic

  ”După terminarea studiilor, Brâncuși a traversat o etapă de căutări și experimente, perioadă de cotitură în opera sa (1907-1910). Sub efectul întâlnirii cu Rodin și totodată conștient că "la umbra marilor copaci nu crește iarba", tânărul sculptor lucrează inspirat de rezolvările rodiniene pe care le sintetizează original în compoziții precum Supliciu, Rugăciunea sau Somnul. Atenția la preocupările și descoperirile contemporanilor devine vizibilă în interesul pentru primitiv și arhaic, care se reflectă în cioplirea directă a Cumințeniei Pamantului” ( Text MNAR).






 Sculptura ca idee

     ”Cu Brâncuși, reprezentarea realistă se îndreaptă spre volumul sintetic, spre "sculptura ca idee" și, așa cum remarca Ezra Pound în 1921, sculptorul obține esența metafizică prin abstractizare. Noutatea acestei viziuni îl plasează între cei mai originali creatori care transformă arta în prima decadă a secolului XX. Atelierul lui parizian era frecventat de Marcel Duchamp, Ezra Pound, Man Ray, Tristan Tzara”. (Text MNAR)



Sursa imaginii: MNAR

  
 Inovații șocante

    ”Brâncuși lucrează și expune alături de avangardistii celor mai radicale mișcări moderniste ; expune la Salon des Indépendants (1910-1913), participă la expoziția futuristilor italieni (1912) și la Armory Show (Expoziția Internațională de Artă Modernă de la New York, 1913, iar după 1914 i se organizează periodic expoziții personale în Statele Unite. Inovațiile lui Brâncuși au șocat adesea : Principesa X a fost considerată licențioasă, și eliminată în 1920 de la Salon des Indépendants, iar Pasăre în spațiu a fost taxată la vama americană ca obiect industrial” (Text MNAR).


Sursa imaginii: https://www.igj.ro/social/144-de-ani-de-la-nasterea-lui-constantin-brancusi.html 


Multă vreme, un marginal

   ”Nici în România arta sa nu a fost deplin acceptată. Încă din 1910, expunerea Cumințeniei Pamantului la cea de-a doua expoziție a societății Tinerimea Artistică provocase scandal.
Deși prezent și la expoziția revistei Contimporanul din 1924 și promovat de principalele reviste de avangardă din București, Brâncuși a rămas multă vreme un marginal” ( Text MNAR).

Sursa imaginii: https://www.smartradio.ro/ziua-nationala-constantin-brancusi-sarbatorita-la-mnar-cu-tururi-ghidate-si-videomapping/

Un reper al modernismului


  ”Constantin Brâncuși este considerat astăzi un reper indiscutabil al modernismului, un deschizător de drumuri pentru cele mai importante direcții ale sculpturii post-moderne și contemporane. Lucrările sale sunt expuse în marile muzee ale lumii. România deține un număr redus de opere, în special din perioada de formare și cea de tranziție (1906-1911). La acestea se adaugă ansamblul monumental de la Târgu Jiu, realizat între 1935-1938”(Text MNAR).


Sursa imaginii: https://transilvaniareporter.ro/actualitate/constantin-brancusi-artistul-care-a-reinventat-forma/



Bătrânul Mag...

" În fața atâtor mărturii despre puterea de sugestie a operei lui Brâncuși și despre forța personalității sale, ne putem pune întrebarea : era unică în peisajul artistic parizian o asemenea putere de influență?
   De ce atrăgea el mai ales pe artiștii tineri, care veneau să se reîmprospăteze la el «bătrânul mag», și să-i admire operele excepționale, conservate și supravegheate de propriul lor creator, transformat în «paznic» al propriului muzeu? " (Doina Lemny, Brâncuși, artistul care transgresează toate hotarele” ,pagina 149)


Sursa imaginii:https://transilvaniareporter.ro/actualitate/constantin-brancusi-artistul-care-a-reinventat-forma/

Un meșter talentat, un filosof sau un mit?


   "Personalitatea lui Brâncuși era contradictorie. Anumiți critici n-au văzut în el un intelectual, ci un meșter talentat, care folosește în creația lui mai ales intuiția și nu cunoștințe acumulate. Alții considerau că Brâncuși era un adevărat filosof, un cunoscător în profunzime al literaturii antice (...). Rămas în memoria artistică pariziană ca un mit, Brâncuși - ca și atelierul său - a înflăcărat imaginația numeroșilor martori care, întâlnindu-l, i-au făcut portrete din cele mai inspirate. Dar în pofida acestor diferite analize, sculptorul și opera sa păstrează partea lor de mister " (Brâncuși, artistul care transgresează toate hotarele, autor Doina Lemny).

Sursa imaginii: https://transilvaniareporter.ro/actualitate/constantin-brancusi-artistul-care-a-reinventat-forma/


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

La psiholog. De vorbă cu Florentina: Forța cuvintelor stă în emoția rostirii

  - Cât de importante sunt cuvintele? Care este puterea lor?   -   Cuvintele se formează în interiorul nostru. Limbajul este un rezult...