Anton Chladek, Portretul Anicăi Manu

    

 O bijuterie artistică 

      Nu știu cât se vede în fotografie, însă acest portret este o bijuterie artistică în toate sensurile. Lucrarea fiind de dimensiuni foarte mici, este o adevărată provocare să-i observi detaliile. Aici, Anton Chladek și-a folosit din plin talentul și abilitățile de miniaturist.

        Alături de portretul Alexandrinei Manu, portretul Anicăi Manu ocupă un loc special în  MNAR. Familia Manu s-a implicat în susținerea artei și artiștilor timpului, iar Anica Manu, al cărui portret îl vedeți aici, a fost considerată o adevărată muză a artelor. 
   Portretul Anicăi Manu, executat de Anton Chladek , prezintă o adevărată artă a detaliului care scoate în evidență eleganță, rafinament, frumusețe, încântare.

Anica Manu în costum polonez, lucrare executată între anii 1850 - 1858, autor Anton Chladek (1794-1882)


O relație specială între pictor și familia Manu


"Relația pictorului Anton Chladek cu familia Manu, comanditarul operelor sale, a fost una extrem de personală dar și fecundă având în vedere numărul însemnat de portrete pe care artistul le face membrilor acestei familii boierești din Muntenia.
 Realizate la jumătatea secolului al XIX - lea, când Ioan (Iancu) Manu devenise Mare Vornic și Caimacam al Țării Românești, portretele lui Iancu, al soției sale Anica, al fiului lor George nu fac decât să confirme relația privilegiată a pictorului cu familia boierească.
   Anica Manu provenea din două mari familii boierești cu tradiție culturală, fiind copilul Banului Alexandru Scarlat Ghika și a Ecaterinei Năsturel Herescu. După căsătoria cu Iancu Manu va deveni o veritabilă protectoare a artelor și va sprijini financiar o parte din inițiativele artistice importante din Principat.
   Considerată de artiști o adevărată muză a tuturor artelor, Anica Manu era cunoscută în epocă pentru fastuoasele serate literar - artistice din celebra Casă Manu de pe Calea Victoriei. Demn de amintit este faptul că în saloanele acestei reședințe s-au pus bazele Societății Filarmonice din București, ale Teatrului Național și unde Ion Heliade Rădulescu a citit pentru prima dată celebrul său poem Sburătorul.
   Pentru pictorii vremii (Ion Negulici, Niccolo Livaditti, Anton Chladek și Constantin Daniel Rosenthal), apropiați ai familiei Manu,  Anica devine un etalon al feminității, eleganței și erudiției. La moartea acesteia, Cezar Bolliac o omagia oferindu-i titulatura de " protectoare a poeziei române" (text MNAR). 

Costumul este... polonez!

      " În portretul - miniatură, Anica Manu este reprezentată într-un pitoresc, dar nu lipsit de eleganță, costum polonez, fiind fără îndoială îmbrăcămintea pe care aceasta a ales-o să o poarte la unul din numeroasele baluri costumate ce se organizau de către protipendadă, la București în acea perioadă "

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

La psiholog. De vorbă cu Florentina: Forța cuvintelor stă în emoția rostirii

  - Cât de importante sunt cuvintele? Care este puterea lor?   -   Cuvintele se formează în interiorul nostru. Limbajul este un rezult...