Dragii mei,
am scris acest material cu puţin timp înaintea plecării în eternitate a Ancăi
Parghel. După interviu, am fost sigură că va supravieţui, atât de plină de
viaţă era. Vestea tristă a fost un şoc pentru mine, iar părerea de rău că o
fiinţă extraordinară a plecat mult prea devreme, îmi
revine mereu. Era un izvor nesecat de creaţie.
M-am gândit
să postez şi pe blogul meu materialul, deşi la vremea respectivă a fost
publicat şi în revistă...
Să o auzi
pe Anca Parghel cântând, e ca şi cum ai
deschide o sticlă de şampanie, a cărei spumă minunată cuprinde tot ce mişcă, o
spumă care îmbată, transformă, colorează…
Nu e de ajuns doar să o auzi, ci trebuie să o
şi vezi, să-i observi unduirile trupului
sub vraja muzicii, strălucirea din privire şi zâmbetul vindecător, să înveţi de
la ea a simţi bucuria dansului, a
vieţii, a faptului de a trăi. Să asculţi vocea Ancăi, este ca şi cum ai asculta triluri de
păsări sub influenţa cărora primăvara s-ar revărsa peste lume, mugurii ar
plesni de viaţă în copaci, înnebunind universul de atâta culoare. Privind-o, nu poţi
să nu strigi: Doamne, ce fericit ai fost
când ai creat această făptură! Ai făcut-o atât de mică , dar câtă bucurie ai
ascuns în ea, câtă culoare, cât ritm şi mister!
Boala, un semn al cerului
Este o fiinţă fără vârstă , cu
tinereţea în privire şi atitudine. Iubeşte oamenii, se înconjoară de ei, cântă,
compune, scrie, este profesoară, mamă şi bunică. Când degetele ei ating cu
delicateţe clapele pianului, ai senzaţia că mângâie chiar fiinţa iubită , iar
cântecele sunt poeme de dragoste pentru o lume întreagă. Pare sigură pe ea, puternică şi învingătoare,
dar este de ajuns să-i observi privirea şi felul în care îşi prinde cei doi
băieţi de mâini, ca să-ţi dai seama câtă iubire are de dăruit şi, mai ales, de
câtă iubire are nevoie. Între cei doi fii, Ciprian şi Tudor, pare
o fetiţă alintată ce caută ocrotire şi siguranţă. Zâmbetul are aceeaşi valoare
ca şi aerul pe care-l respiră şi... nu poţi fi trist în prezenţa ei! Să umbli
posomorât şi supărat din cauza neajunsurilor atunci când eşti lângă ea, este
aproape o jignire. Te ruşinezi de propriile probleme, în momentul în care afli
că Anca se luptă cu cancerul pentru a doua oară în viaţă. Chiar, fiinţa aceasta
o fi plâns vreodată, o fi strigat revoltată către Dumnezeu că a nedreptăţit-o,
dându-i o boală atât de necruţătoare? “Cancer ovarian?! Habar n-am, nici nu mă
interesează!” Dacă n-ar fi analizele care să confirme boala, ai crede-o pe
cuvânt... “ nu vreau să ştiu nici unde este, nu vreau să-i dau importanţă!
Boala asta este un semn al cerului.Şi cine sunt eu în faţa aranjamentului
dumnezeiesc? Ceea ce se întâmplă este o regie pe care noi, oamenii, nu o
înţelegem. Noi trebuie doar să nu ne ne mai facem gânduri negre, să încercăm să
scăpăm de resentimente, să ne împăcăm cu viii şi, mai ales, cu morţii.Când am
avut cancer la sân, m-am vindecat printr-o gândire pozitivă asociată cu
tratament , rugăciune şi credinţă. Atenţie, o credinţă fără urmă de îndoială ,
pentru că frica de nereuşită amplifică,
paralizează şi atunci eşti pierdut!”.
După cele şase cure efectuate într-un spital
oncologic din Cluj, Anca Parghel va suferi operaţia finală într-o clinică din
străinătate. Conform analizelor, artista reacţionează bine la tratament şi,
după cum se comportă, “ prin voinţa cerului, în mod cert şi sigur se doreşte
curăţarea mea totală şi poate că, după tratamentul de la Cluj, nu va mai rămâne
nimic de operat”. În plus, are un motiv întemeiat să se facă bine : “îi ador pe
români, nu suport niciun cuvânt rău despre naţia mea, eu sunt o celulă din
acest trup, puţin bolnăvioară, ce-i drept, dar celulele sănătoase mi-au sărit
în ajutor. Am datoria să mă fac bine de dragul românilor mei”:
Împăcarea cu trecutul
Mă întreb cum de
s-o fi atins boala de Anca, dacă ea este o fiinţă atât de pozitivă, atât de
plină de viaţă? Îţi vine să crezi că s-a
lipit de ea special, devenind o
provocare şi , de ce nu, o lecţie de
viaţă pentru noi . Cu toate acestea, viaţa artistei nu a fost deloc uşoară. Şi poate că
nici n-ar fi fost astăzi ceea ce este, dacă n-ar fi avut probleme! A suferit nu numai la nivel sufletesc , ci şi organic. Căci
suferinţa îmbolnăveşte, tristeţea, nostalgia, depărtarea, toate acestea fură
bucuria de a trăi. Să lupţi cu şocul unui divorţ, care a dus-o la graniţa
dintre viaţă şi moarte, să ai înţelepciunea de a alege viaţa pentru cel mai
frumos motiv din lume:copiii; să lupţi
cu dorul de ţară, cu sentimentul de a fi dezrădăcinat printre străini şi de a
alege din nou să supravieţuieşti de dragul întoarcetii acasă…În faţa
provocărilor vieţii, ai doar două alternative : să lupţi sau să te laşi învins. A lupta cu partea
întunecată a vieţii, a căuta o cale pentru evadarea în lumină, a căuta refugiul
în Dumnezeu înseamnă să mergi în trecut să cauţi cauza , să deschizi uşa unor
amintiri dureroase în locul secret din suflet , să îmbrăţişezi spinul născut de
un deşert al unei copilării triste şi mângâierea ta să îl transforme într-un
trandafir. Este o alchimie pe care Anca a învăţat-o sângerând, dar a reuşit. A
ajuns chiar să mulţumească pentru boală pentru că asta o smereşte, o face să nu
se creadă mai deşteaptă decât este. Ştie că boala este o sămânţă pe care ea
însăşi a sădit-o, că universul are legi
nescrise care un iartă pe nimeni : “am avut o relaţie proastă cu tata, am
vorbit public despre copilăria mea şi m-am
îmbolnăvit. A trebuit să cer iertare . După ce am primit-o, am simţit că mi s-a
luat un văl de moarte de pe faţă, m-am simţit alt om. A fost o împăcare cu
trecutul…”
“Lăsaţi-mă să cânt!”
În septembrie 1957, în oraşul Câmpulung Moldovenesc se năştea Anca Parghel. O sămânţă
răsărită în mijlocul unei vieţi
culturale dezvoltate - cu radio, orchestră proprie, spectacole de teatru
şi de muzică. Fetiţa avea cântecul în sânge, moştenire probabil de la părinţi,
pentru că mama avea o voce “cristalină şi cânta ca un înger, ca o pasăre”. Ei
bine, din ziua în care a început să cânte, nimeni nu a mai îndrăznit s-o
oprească. La vârsta de trei ani, cânta la postul de radio local, uimind un oraş
întreg. Uşurinţa cu care reproducea
cântecele, felul în care improviza, maniera în care transmitea bucuria prin
cântec, i-au determinat pe mulţi să
exclame: “ ceva este cu copilul acesta!”
Învăţătorii şi profesorii o puneau cap de afiş la toate serbările din oraş.
Vocea ei atât de deosebită, flexibilă şi
caldă promitea de pe atunci performanţă la cel mai înalt nivel. Pe la vârsta de
11 ani, mama i-a dăruit un acordeon. A început să cânte singură şi, pentru că
fascinaţia era aşa de mare, a primit şi un profesor. După 20 de ore de studiu, acesta a recunoscut că nu are ce
s-o mai înveţe. Primele compoziţii le-a făcut cu ajutorul acestui instrument, pe
care îl purta pe la toate recitalurile, iar din repertoriu un lipseau piesele
“Crai nou” şi “Lăsaţi-mă să cânt”. Într-o generaţie romantică, în care toată
lumea scria poezie , Anca s-a simţit fericită. Primea şi dăruia sensibilitate,
sufletul nu putea să moară în aşa abundenţă de cultură şi iubire. În timpul
liber o găseai la bibliotecă citind cărţi de aventuri, ştiinţă, medicină, ori clasicii români şi
străini “am fost o generaţie de tineri prietenoşi şi romantici!” Când a trebuit
să se decidă în privinţa unei profesii, a rostit : medic cirurg! Profesorul de muzică a făcut o mică corecţie “da, dar vei face chirurgie pe suflete!” Era
ceea ce i se potrivea. A urmat Liceul de Muzică din Iaşi, apoi Conservatorul ,
unde a studiat canto clasic. S-a îndrăgostit de jazz ascultând melodii la radio
şi improvizând împreună cu colegii …Aşa avea să se nască una din cele mai
valoroase voci ale jazzului din România, confirmată în atâtea festivaluri,
concerte şi apariţii internaţionale.
Ce seară romantică…
Avea doar
paisprezece ani când l-a cunoscut pe Virgil Parghel. El, student la arte
plastice, un băiat înalt şi frumos cu ochii albaştri, o fire retrasă, pasivă, o roagă pe Anca să-i fie model. Fata este imprevizibilă,
spontană, molipsitor de optimistă, iar tânărul pictor este atras iremediabil
de frumuseţea interioară şi exterioară a
ei ,de energia incredibilă pe care o emană, de talentul ieşit din comun. Povestea lor de
dragoste este presărată cu versuri compuse de Virgil, dar nici Anca un se lasă mai prejos. Doar este o
trubadură! Îşi lua acordeonul şi începea să-i cânte, lăsându-şi iubitul în
adoraţie “ce seară romantică şi fără de sfârşit/ iubirea noastră abia a
înflorit…”. Virgil a crezut în Anca , în talentul ei neobişnuit. Cererea în
căsătorie a venit ca ceva firesc şi tot firesc au venit pe lume cei doi băieţi.
Plecarea Ancăi şi a celor doi băieţi în
Belgia, unde ea avea să fie profesoară de canto la Conservatorul Regal din
Bruxelles, a însemnat ruperea căsniciei. Virgil un a vrut să-i urmeze…
“Vino să auzi ce n-ai mai auzit!”
Anca ştie că poţi
să fii genial , dar dacă nu ai norocul să întâlneşti persoanele potrivite care să te pună în valoare, te poţi
pierde. Circumstanţele trecutului, marcat de neşansa de a trăi cea mai mare
parte a vieţii sub regimul comunist, neşansa de a fi cunoscută marelui public
şi faptul de a trăi ultimii zece ani departe de inima românilor, toate acestea o nemulţumeau. Fructul artistic trebuia să se
coacă, apoi dăruit
lumii. Şi când gândurile tale coincid cu ale universului , acesta se reaşează
pentru îndeplinirea lor.
Era în mijlocul unui
concert de jazz, dar nu ştia că o bună prietenă îl convinsese pe Tom Boxer s-o vadă: “vino să auzi ce n-ai mai auzit!”.
Şi nu mai auzise un glas ca al Ancăi! Întâlnirea celor doi a fost una de destin.
Diamantul avea să strălucească mai mult ca altădată. Ce-i drept, a fost un an de muncă sfărâmătoare
de sănătate, s-a lucrat cu motoarele la turaţie maximă. Aşa s-a născut albumul
“Zamorena”, un mare succes internaţional. Colaborarea cu Tom Boxer şi Fly
Project nu se termină aici, pentru că urmează un nou album…Inspiraţia?! Nimic
mai simplu : “ când am nevoie de o piesă, îmi iese pe loc. Totul se întâmplă în
afara înţelegerii mele”.
De-a lungul
carierei sale artistice , Anca Parghel a cântat la marile festivaluri de jazz
din lume , alături de alţi muzicieni români şi străini. În străinătate, pe
lângă activitatea la catedră, ca profesor la Conservatorul Regal, şi-a
continuat cariera muzicală pe scenele de jazz din Belgia , Germania şi Olanda
în formule de trio, cvartet sau cvintet , a căror componenţă îi cuprinde pe
Ciprian Parghel, bass; Tudor Parghel, percuţie; Kurt Bulteel, pian şi Paolo
Radoni la chitară.
Georgeta
Istrate
incredibil, femeia aceasta nu avea varsta! cand am citit 51 de ani...am crezut ca era o greseala de editare :( Frumos articol, Anca iti surade cu siguranta si te(ne) invita sa bem un pahar de sampanie si pentru sufletul ei minunat!
RăspundețiȘtergere