Nicolae Vermont sau farmecul simplității

   În Galeria Națională a Muzeului de Artă al României, se află expuse câteva tablouri ale pictorului Nicolae Vermont. Există o simplitate odihnitoare și fermecătoare în aceste lucrări. Am căutat informații despre acest artist, informații pe care le atașez acestor fotografii.
 







 Nu conformismului academic !

"Un artist de mari inspirații și ambiții. Studiase la București, apoi la München și Paris și manifesta o mentalitate opusă conformismului academic, care îl duce la susținerea acelora dintre expozițiile românești ce se constituiau ca protest față de arta oficială ;expoziția independenților, Societatea "Ileana" și "Tinerimea artistică", printre ai cărei membri fondatori se află”

 (Album MNAR, Galeria Națională, ghid) 

 

 





 

  ”Dacă preferințele artistului merg către un realism viguros, el nu izbutește să-și îndeplinească însă decât în parte programul propus, datorită orbirii față de model care transpare deopotrivă în portretistica și în peisagistica sa. 

   Aservirea la natură este vizibilă în priveliști precis scandate ca planuri și bine arhitecturate, dar mult prea minuțios înveșmântate într-o carnație de luciri efemere, care ispitesc ochiul neselectiv al pictorului, neizbutind să reducă la esențial cele văzute. Atras deopotrivă de scena de gen, Vermont reușește în ea cu mai multă autoritate decât în peisaj sau decât în pictura de istorie (adeseori mitologică sau biblică) pentru care se credea totuși menit”

 (Album MNAR, Galeria Națională, ghid) 

 

 



 





   ”Marea simpatie pentru lumea celor oprimați îi conferă în pictura de gen o căldură emoțională și o capacitate poetică a realității într-o viziune cu sens dramatic, calități evidente în compoziții ca Emigranții (lucrare din 1902 care a purtat ulterior alte titluri :Lupta pentru existență sau În gară), inspirate din viața micii burghezii meșteșugărești și comerciale.

    Lumea muncitorilor îi oferă de asemenea prilejul unor portrete de gen pline de înțelegere umană, cum este Coșarul (1900), reprezentând nu numai aspectul pitoresc al acestui meșteșugar familiar altădată orașelor românești ci de latura dramatică a vieții acestuia supusă întâmplării și mizeriei "


(Album MNAR, Galeria Națională, ghid)






































Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

La psiholog. De vorbă cu Florentina: Forța cuvintelor stă în emoția rostirii

  - Cât de importante sunt cuvintele? Care este puterea lor?   -   Cuvintele se formează în interiorul nostru. Limbajul este un rezult...