Pictorul Murivale Mureşan Vasile - Ce este un artist?



    Dragii mei, am promis că o să public pe blog crâmpeie dintr-un dialog purtat cu pictorul Murivale Mureşan Vasile. Am transcris acel interviu şi am ales să încep cu întrebarea de sfârşit, urmând ca, pe măsură ce voi scrie, să aduc în prim plan alte subiecte abordate în acea zi. Aşadar…


Cum se înfiripă ideea de artă, de a fi artist…


-       - Ce este un artist?
 Se gândeşte câteva momente, apoi spune ca pentru sine:
-         -Mă întreb,  oare când mi-a apărut pentru prima dată ideea de artist?
 Profit de timpii de gândire şi completez întrebarea. Îi precizez că   nu vreau definiţii din dictionar, ci punctul dumnealui de vedere.  Care este menirea artistului? De ce a fost lăsat pe pământ, căci el vine cu o amprentă specială, are dezvoltate anumite simţuri, el vede extraordinarul acolo unde ceilalţi nici nu-l bănuiesc.  

-       -Artistul este cel care a învăţat un limbaj. Dacă  nu ai acest limbaj,  eşti amator! În acest caz,  nu poţi să spui prea multe… E ca şi cum ai cânta la muzicuţă. Cu un singur instrument, nu faci orchestră! Mă gândesc cum se înfiripă ideea de artist în om…  Eu, probabil, nu aveam cui să povestesc. În copilărie şi  tinereţe cântam frumos, aproape îngereşte. Nici nu ştiam cine este Mozart, dar visam să cânt la pian. O vecină mi-a tăiat aripile, spunându-mi că “trebuie să vândă maică-ta  grajdul şi vaca să-ţi cumpere un pian!”

Să-ţi spui suferinţa în tăcere…


  - N-a fost să fie! Ştiţi cum este… Artistul, de multe ori, stă aşa într-un ungher, se gândeşte:  cum aş putea eu să spun suferinţa asta a mea, să o arăt cuiva în tăcere? Şi de multe ori îşi ia un creion şi îşi pune gândurile pe hârtie...

Câteva linii şi o emoţie
    

 -Şi desenezi, desenezi, până când desenul ăla vine şi te emoţionează pe tine. Când te-a emoţionat, în funcţie de cum sunt trăirile,  tuşele, gesturile, de sinceritatea ta faţă de ceea ce ai vrut să spui, cât ai spus… - că nu trebuie mult - poţi fi sigur că vor simţi şi cei care-l vor privi. Câteva linii sunt suficiente să conturezi o idee, o trăire.  Asta se numeşte că ai stăpânit limbajele, că ai ştiut să lucrezi cu forma , căci noi lucrăm cu formă, culoare, linie, punct , etc.

Georgeta Istrate

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

La psiholog. De vorbă cu Florentina: Forța cuvintelor stă în emoția rostirii

  - Cât de importante sunt cuvintele? Care este puterea lor?   -   Cuvintele se formează în interiorul nostru. Limbajul este un rezult...