Pictorul Gheorghe Pogan - “Falsă retrospectivă ” (II)


“Laponă”- natură autentică şi natură artificializată
  
Laponă
    Lucrarea de față este inspirată de Lapona Enigel a lui Ion Barbu. Este   prezentată așa pentru că are o istorie de prin ‘91 – ‘92, când am fost cu un grup de astfel de lucrări la Arras,în Franţa. Expoziția a avut loc într-o sală gotică imensă. A fost atât de interesantă, încât s-au înregistrat vreo zece mii de vizitatori într-o săptămână. La vernisaj a venit un senator de Arras, însoțit de  ministrul culturii la vremea aceea. Și toată lumea a zis: ce sânge proaspăt vine prin voi în arta franceză! Asta după ce înainte cu câteva zile, spuneau : ai noștri, nimic! Și, într-o seară, când ne-am adunat mai mulți, le-am explicat ce se întâmplă cu arta din est și ce se întâmplă cu arta franceză. Și când le-am vorbit de Pignon și de alți artiști de-ai lor, și am intrat în descrierea creației lor, atunci lucrurile au început să se schimbe. Mi-am dat seama că noi eram priviți  ca niște maimuțe parașutate din estul sălbatic în vestul civilizat. Lucrarea aceasta și încă vreo zece, cinsprezece lucrări expuse în sala gotică de acolo, au fost înconjurate fin, așa cum se vede aici, de ierburi din Câmpia Panonică. Am adunat diverse chestii de la  polonezi de la cehi -   pe care le-am găsit în drumul nostru cu mașina. Le-am depozitat într-un săculeț și am pus lucrările, fiecare înconjurată de câte un teritoriu din ăsta concret. 

Arta – provocarea simţurilor
       
    Mă uit mai bine la acea lucrare ce pare din piatră și întreb : ce material ați folosit? Artistul mă privește câteva clipe și hotărăște altceva : hai să vedem! Îi spun că eu lucrez la muzeu și că acolo nu e voie să atingi operele de artă. El insistă : hai să vedem!!! Zâmbește a surpriză. Ating și sunt uimită. Constat că este un material extrem de ușor. Zic : carton sau ce ați folosit? Da! Ăsta e rolul artei. Să falsifice realitatea și să provoace simțurile să vadă dincolo de ceea ce sunt obiectele.  De fapt, e natură. Aici e natură autentică pe moarte, arătând spre cuibul creat din iarbă aproape uscată, iar aici este natură artificializată, surogat. Dar pentru cel care percepe creația, nu există diferență decât de ordin cultural. Și exemplul cel mai clar este cel despre expoziția de care vă povesteam mai devreme. În timp ce  toate exponatele erau frumos aranjate pe jos, un vizitator a venit însoțit de câinele său. Și prima reacție pe care a avut-o câinele, a fost să facă pipi pe una dintre lucrări.
    M-am gândit în clipa aceea că poate acel câine încerca să-şi marcheze teritoriul.  Însă artistul avea o altă părere : el nu avea cum să-și marcheze teritoriul, căci lucrarea era așezată chiar în mijloc.  Nu mi-a venit altceva în cap în momentul acela decât că au avut de-a face cu  un câine “artist”. Se pare că gluma i-a plăcut, căci a aprobat râzând. Apoi, după o secundă de gândire, ca și cum chiar în acel moment ar fi avut o revelație extraordinară, a adăugat :da, da, da, da!!!

Georgeta Istrate

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

La psiholog. De vorbă cu Florentina: Forța cuvintelor stă în emoția rostirii

  - Cât de importante sunt cuvintele? Care este puterea lor?   -   Cuvintele se formează în interiorul nostru. Limbajul este un rezult...