”Jean Alexandru Steriadi a adus o contribuție importantă la arta secolului XX. O parte din tablourile sale se află expuse în Galeria Românească a Muzeului Național de Artă al României.
Nu poți trece peste lucrările sale fără să fii imprimat cu emoțiile care-ți invadează simțurile și îți încântă privirea. Arta sa se încadrează în curentele impresionism și postimpresionism românesc. De altfel este recunoscut drept unul dintre cei mai pasionați pictori în manieră impresionistă și un promotor al graficii românești. Opera sa vibrează continuu prin penelul ager de desenator și prin paleta cromatică folosită. Are o pasiune pentru Peisaj, în căutarea acestora a străbătut Franța de la nord la sud, Italia, Spania
Privirea în perspectivă și generozitatea acesteia, atracția pentru mediul Marin, pensulatia influențată de atmosfera luminată și jocul culorilor pe paletă sunt lucruri ce îi vor coordona maniera pictorului...
A demonstrat o sensibilitate receptivă la vibrațiile sufletului uman.
Mai târziu a pictat cu o emoție uneori învăluită de o ușoară melancolie, peisaje urbane și acvatice, colțuri ale vechiului București, imagini din Dobrogea și din numeroasele sale călătorii. Pictura lui Steriadi, de o luminozitate delicat nuantată, atestă asimilarea celor mai prețioase trăsături ale impresionismului. Desenator talentat, este autorul a numeroase portrete schiță (în creion sau în peniță) care ating, în grafica românească, o culme a genului prin precizia caracterizării, spiritul de observație, umorul inteligent. Steriadi a practicat cu succes și litografia ”
(Arta pentru toți, Jean Al. Steriadi, text de Gheorghe Poenaru, Editura Meridiane, București, 1964).
"Steriadi
a creat o bogată și valoroasă serie de peisaje, ce denotă o dată mai
mult resursele multiple și subtile ale paletei sale. Aici se pot urmări
cel mai bine etapele de trecere de la modul constatativ al redării unui
motiv - caracteristic începutului activității - la unul nou, în care
realitatea este interpretată cu fervoare, intr-o viziune sintetică și cu
o expresie picturală degajată, cu umbre și lumini colorate” (Arta pentru toți, Jean Al. Steriadi, text de Gheorghe Poenaru, Editura Meridiane, București, 1964).
|
Autoportret, ulei pe carton, 0,647 /0,540, nesemnat, nedatat, Muzeul de Artă din Ploiești |
|
|
|
|
Autoportret - profunzime spirituală
"Autoportretul de față, pe care Steriadi îl pictează prin 1954, cu puțin timp înaintea morții, se remarcă prin profunzimea spirituală pe care o dezvăluie, prin concentrarea și intensitatea gândurilor exteriorizate în expresia chipului grav, sobru, stăpânit de liniștea pe care o dă sentimentul datoriei împlinite. Anii l-au împovărat întrucâtva, zâmbetul i s-a șters, numai ochii ageri continuă să iscodească; întâlnindu-i, nu-i poți uita ușor". (Arta pentru toți, Jean Al. Steriadi, text de Gheorghe Poenaru, Editura Meridiane, București, 1964).
" Steriadi își pictează chipul folosind o paletă reținută, cu puține culori - însă fin variate în nuanțe - pe care le așterne cu o aleasă iscusință. De pe fondul mai închis al tabloului, rozurile feței, amestecate cu tonuri de verde, roșu, violet-diafan, griuri, proiectează oglinda sufletească a unui creator de valoare, care nu și-a risipit viața în zadar" (Arta pentru toți, Jean Al. Steriadi, text de Gheorghe Poenaru, Editura Meridiane, București, 1964).
Corăbii în portul Brăila
"Viața din porturi, de la noi sau din alte părți, mahoane sau bărci
tolănite pe nisip sau poposind pe lângă cheiuri, stânci faleze, țărmuri,
cu mori și case, moschei și piețe, cu tipuri de localnici, cu ceruri
pline de soare sau acoperite de nori pufoși, alcătuiesc - în linii mari -
subiectele acestor tablouri înveșmântate în subtile armonii de culori"(Arta pentru toți, Jean Al. Steriadi, text de Gheorghe Poenaru, Editura Meridiane, București, 1964).
Dobrogea de altădată, cu pământurile ei sterpe și pârjolite de arșița
soarelui, l-a atras în diverse perioade și pe Steriadi, ca pe foarte
mulți confrați în ale penelului". (Arta pentru toți, Jean Al. Steriadi, text de Gheorghe Poenaru, Editura Meridiane, București, 1964).
|
Corăbii în portul Brăila, MNAR |
|
Corăbii în portul Brăila, detaliu |
" Permanentul joc al luminii, schimbarea culorilor și nuanțelor de la o
oră la alta a zilei, sunt maiestrit redate de Steriadi, care le
transpune spontan pe pânză, evitând să descompună însă forma obiectelor
în simple pete de culoare sau să le topească într-o difuză baie
vaporoasă de nuanțe"(Arta pentru toți, Jean Al. Steriadi, text de Gheorghe Poenaru, Editura Meridiane, București, 1964).
|
Corăbii în portul Brăila, detaliu |
|
Corăbii în portul Brăila, detaliu |
"În perioada dintre cele două războaie mondiale, atras spre o tematică mai neutră, urmărind mai ales efectele picturale de mare sensibilitate și rafinament, Steriadi va aborda mai rar compoziția cu multe personaje, fără să o părăsească cu totul, și va dezvolta, intr-o prodigioasă pictură peisagistică de factură impresionistă lirica unei integrări echilibrate în natură, legătura vie cu viața organică a universului. Fie că accentul va fi pus pe monumentalitatea imaginii (Corăbii în portul Brăila) sau pe bogăția vegetației meridionale caracteristică unor orașe dobrogene (Moschee), în peisajele acestei perioade artistul va fi preocupat să redea vibrația luminii, culoarea ei scânteietoare sau ponderată, veselă sau gravă, corespunzătoare atât naturii cât și sensibilității sale deschise în fața motivului" (Album-ghid, Muzeul de Artă al RPR, Editura Meridiane, București 1965, pagina 68).
Portretul scriitorului Gala Galaction
"Portretul scriitorului Gala Galaction, pictat în anul 1951, reflectă sporul de calitate pe care l-a înregistrat pictorul în domeniul portretisticii, pe linia aprofundării psihologice" (Album - ghid, Muzeul de Artă al RPR, 1965, Editura Meridiane, București).
|
Portretul scriitorului Gala Galaction, MNAR.
"În
creația portretistică, Steriadi evocă cu o deosebită sensibilitate și
finețe, fizionomia morală, trăsăturile de caracter ale personajului.
Chipurile ce-l inspiră pe artist aparțin celor mai diverse categorii
sociale. Lesne de recunoscut, portretele lui reflectă un stăruitor
spirit de observație ațintit asupra persoanei, o atentă reținere a
datelor esențiale, pe care le exprimă apoi cu brio, în forme sintetice,
expresive, pensulate dinamic sau creionate lapidar cu o vervă
sclipitoare"(Arta pentru toți, Jean Al. Steriadi, text de Gheorghe Poenaru, Editura Meridiane, București, 1964).
|
|
Portretul scriitorului Gala Galaction, detaliu
|
|
Portretul scriitorului Gala Galaction, detaliu.
|
”Colindând cu șevaletul la spinare - cum scrie despre el Tudor Arghezi - "mahalalele disprețuite de confrați, cărora le-a trecut mai întotdeauna pe lângă o paletă oarbă viața frumoasă în varietatea ei chiar vulgară a inegalilor și frământaților București...", Steriadi a pictat oamenii din păturile nevoiașe și multe peisaje citadine. Cu sobrietate sau discret lirism, el le-a talmacit frumusețea prin inedite armonii cromatice. Meșter în a zugrăvi o temă în plin aer, în a picta umbra, în a doza și nuanța intensitățile luminii, Steriadi dă tabloului și o schelă compozitională solidă, pe baza căreia acordurile cromatice construiesc forma și volumele obiectelor, le determină prezența în spațiu, le personalizează”.(Arta pentru toți, Jean Al. Steriadi, text de Gheorghe Poenaru, Editura Meridiane, București, 1964).
|
Peisaj dobrogean, MNAR |
”Peisajele dobrogene ale lui Steriadi au ceruri senine, sticloase, dealuri aride, crestate de râpi sau pleșuvite de suflarea vântului, scăldate în culori și nuanțe variate (...).
Sensibil și atent la continua schimbare a luminii din ținuturile dobrogene, la vibrația și vaporozitatea atmosferei ce le învăluie, Steriadi pictează peisajul cu fervoare, interpretând-l. El nu neglijează nici caracterul, forma sau volumele lucrurilor pictate, scoțându-le, dimpotrivă, în evidență prin accente sau contraste cromatice. Peisajele sale dobrogene se deosebesc între ele, de fiecare dată, prin prospețimea și varietatea gamelor cromatice dominante” (Arta pentru toți, Jean Al. Steriadi, text de Gheorghe Poenaru, Editura Meridiane, București, 1964).
|
Peisaj dobrogean, detaliu |
|
Peisaj dobrogean, detaliu |
Primăvara
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
”Folosind
o paletă de culori calde sau reci, legate între ele prin nuanțe și
reflexe pe care pensula le fixează cu vervă, Steriadi creează iluzia
optică de adâncime a imaginii. Prin gradul lor de intensitate
luministică, culorile apropie sau depărtează obiectele de ochiul
privitorului, lăsându-i astfel acestuia senzația existenței lor aievea
în spațiul pictat de artist” (Arta pentru toți, Jean Al. Steriadi, text de Gheorghe Poenaru, Editura Meridiane, București, 1964).
|
”Verva penelului lui Steriadi, urmărind să fixeze
efectele de atmosferă, de lumină, alunecă mai ușor peste amănuntele și
detaliile motivului, dar se oprește sau revine asupra datelor lui
esențiale, definitorii și caracteristice, care să imprime pânzei
consistență, vigoare și forță de emoționare”.
(Arta pentru toți, Jean Al. Steriadi, text de Gheorghe Poenaru, Editura Meridiane, București, 1964).
Strada
”Lumina
este a unei zile însorite ce lasă umbre violet-liliachii pe sub
streașină, dă luciri pereților casei, înviorează verdeața pământului și
face să vibreze albastrul cerului. Tonurile expresive, pictate cu gust
și rafinament, dovedesc faptul că Steriadi nu se mărginește la una și
aceeași gamă coloristică sau tehnică de execuție, are bogate
posibilități de exprimare. Imaginea plina de vibrație, pictata cu o
egală atenție în toate componentele ei, în tușe mărunte, așternute cu un
penel sprintar, ne sugerează formele văzute din depărtare” (Arta pentru toți, Jean Al. Steriadi, text de Gheorghe Poenaru, Editura Meridiane, București, 1964).
|
Jean Al. Steriadi, Strada, MNAR |
”Ca și
în celelalte domenii ale creației sale - cărora le sunt străine
excesele sau stridențele coloristice și formale - și în peisaje Steriadi
rămâne același observator ponderat dar sensibil. În ele, pictorul apare
ca un inspirat cântăreț al naturii, ca un poet care simte și trăiește
din plin farmecul și frumusețile ei, sugerând-le însă discret, cu
duioșie. Multe din peisajele lui citadine evocă nu numai imaginea unui
colț din natură ; ochiul său zăbovește adesea asupra căsuțelor ponosite
ale mahalalelor, înviorate de lumina verii sau apăsate de nămeți și
pustiul iernii” (Arta pentru toți, Jean Al. Steriadi, text de Gheorghe Poenaru, Editura Meridiane, București, 1964).
|
Strada, detaliu |
|
|
Strada, detaliu |
|
|
Moschee, detaliu |
|