Închisoarea Văcăreşti
Fig.4
Din
anul 1848, mănăstirea a fost folosită mai întâi ca închisoare pentru liderii
revoluţiei din Ţara Românească. De-a lungul timpului, la Văcăreşti, au fost
închise mari personalităţi ale vieţii culturale şi politice româneşti, cum ar fi : Liviu Rebreau, Ioan
Slavici, Tudor Arghezi, Corneliu Zelea Codreau şi alţii.
După
secularizarea din 1864, Văcăreştiul a
devenit o temniţă în adevăratul sens al cuvântului, Palatul Domnesc fiind folosit ca spital al închisorii.
Fig. 5
Indiferent de vremuri, mănăstirea şi-a păstrat misiunea religioasă. Pentru întemniţaţii de la Văcăreşti se ţineau
slujbe din două în două duminici şi se organizau
conferinţe cu caracter moral. În plus,
locul a fost transformat într-un adevărat „câmp de muncă”,
înfiinţându-se progresiv ateliere de:
cismărie, cărămidărie, cartonat,
rogojini, coşuri, cufere, fierărie, lemnărie, brutărie, ba chiar cultivau şi pământurile din jurul mănăstirii.
În anul 1928, la Văcăreşti, s-a
înfiinţat şi o şcoală pentru gardienii
din toată ţara.(Fălcoianu, 1929, p. 39-44).
Închisoarea a fost
desfiinţată în anul 1973, urmând ca , după restaurare să se transforme într-un
muzeu de artă medievală.
Revenind la sesiunea ştiinţifică...
În deschiderea sesiunii, academicianul
Dan Berindei, vicepreşedintele Academiei Române, a vorbit despre valoarea
inestimabilă a Mănăstirii Văcăreşti,
impactul distrugerii şi despre reacţiile internaţionale care s-au produs, în
încercarea de a o salva. Prof. dr. Radu
Ciuceanu a adus în discuţie cele două
semnificaţii majore pe care le-a avut mănăstirea asupra sa: deţinut la
închisoarea Văcăreşti, vreme de doi ani, şi participant la lucrările de
restaurare a ansamblului monastic. Şirul mărturiilor a fost continuat de acad. Dinu C. Giurescu,
care a vorbit despre intervenţiile pe
care le-a scris împreună cu alte personalităţi ale vremii pentru oprirea
distrugerii monumentului şi despre amărăciunea pierderii. Cu tristeţe în glas,
Dinu C. Giurescu încheia: “în iarna lui ’86, monumentul era ras definitiv de pe
faţa pământului. Fusesem înfrânţi!”
Fig. 6
Părintele
Florin Şerbănescu, reprezentantul Patriarhiei a făcut o radiografie a
existenţei monumentului, aducând în prim plan contrastele ce i-au alcătuit istoria. De la începutul ctitoriei, adică 1722, până la 1848, deci vreme de 126 de ani, a cunoscut
o perioadă de strălucire, în care „Văcăreştiul rezona în spaţiul românesc cu întreaga lume a Europei
acelei vremi, prin ceea ce însemna arta
arhitecturală, dar rezona şi cu acea perioadă de cultură pe care a marcat-o”. În contrast, a mai adăugat părintele, au urmat 125 de ani, de la 1848 până la 1973, în care „această oază
de cultură a fost sortită unei istorii sumbre, care a îndepărtat-o de la
menirea sa iniţială, conferită de cei dintâi ctitori”. După 1973, mănăstirea a cunoscut o perioadă de
incertitudine, care a implicat diferite
tentative ale unor personalităţi şi oameni de rând să găsească o modalitate de
salvare a lăcaşului. Aşadar, Văcăreştiul a avut o soartă asemănătoare cu
viaţa unui om: naştere, strălucire, cădere şi dispariţie.
Părintele
Şerbănescu a simţit nevoia să explice de
ce monumentul nu s-a bucurat de sprijinul patriarhului de atunci, Iustin Moisescu. Domnia sa a afirmat că
preşedintele Nicolae Ceauşescu făcea presiuni asupra Preafericirii Sale de a muta
reşedinţa patriarhală la Văcăreşti. Aparenta indiferenţă “ am putea spune că era expresia unei frământări interioare
profunde, era frământarea unui întâistătător al Bisericii Ortodoxe Române, care avea responsabilitatea păstrării vetrei
istorice a Mitropoliei, ceea ce însemna să fie distrusă, dacă ea se muta la Văcăreşti”. De aceea, când
Ceauşescu îi tot arăta Văcăreştiul ca perspectivă extraordinară, Patriarhul
Iustin “tăcea…şi tăcea…şi tăcea!”
Declinul şi eforturi pentru salvarea mănăstirii
După anul 1864, când mănăstirea a fost
transformată în închisoare oficială de stat, a urmat o lungă perioadă de
declin. Cutremurele i-au zguduit zidurile, iar
dezinteresul autorităţilor i-a amplificat degradarea. O veste bună vine
prin 1973, când Văcăreştiul este dezafectat şi se începe punerea în aplicare a
unui proiect de restaurare a ansamblului. Printre specialişti se afla şi
arhitectul Gheoghe Leahu, care nu bănuia că va asista, involuntar, la moartea
edificiului. Domnia sa povesteşte că, la începutul lui 1977, Casa Domnească, Paraclisul,
Galeria şi parţial Stăreţia erau
refăcute, urmând să se treacă şi la restaurarea bisericii. Dar cutremurul din 4
martie 1977, avea să provoace daune
bisericii, însă nu atât de grave încât să-i afecteze structura de rezistenţă. O
vizită la Mănăstirea Văcăreşti, în 2
decembrie 1984, a preşedintelui Nicolae
Ceauşescu, decide soarta Mănăstirii Văcăreşti.
Conducătorul statului dorea să construiască un nou Tribunal exact pe locul
ansamblului.
Fig. 7
A urmat o luptă continuă între intelectualii, care au încercat cu toate mijloacele să oprească distrugerea monumentului, şi conducerea comunistă. S-au făcut apeluri la postul de radio Europa Liberă şi s-au scris memorii semnate de marii oameni de cultură ai vremii ca: Geo Bogza, Constantin Noica, Răzvan Theodorescu, Dan Nasta, Zoe Dumitrescu Buşulenga, Dinu C. Giurescu, Petre Derer, Mihai Şora, etc.
Georgeta Istrate
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu