Nu era un vizitator
oarecare…
Înainte să redau un alt fragment din
interviurile cu pictorul Murivale Mureșan Vasile, am să vă povestesc despre
ziua în care l-am cunoscut. Era o zi de
vară. Eu îmi făceam serviciul ca de obicei, iar el se tot muta de la un tablou
la altul, prin sala Ştefan Luchian,
Muzeul de Artă al României. Nu părea un vizitator oarecare, ci unul care
insista să descopere tehnica artistului, să vadă tușele și alte lucruri ştiute
doar de cei ce ştiu. Căci se vedea cu
ochiul liber că trece de la faptul de a admira o operă la a
descoperi felul în care a fost concepută și, poate, chiar a încerca să intre în
sentimentul autorului, în momentul creației. Unii ştiu să facă asta.
Galben ca soarele în amiază
Artistul
era îmbrăcat într-un tricou galben, ca soarele în amiază. Mi-a atras atenția o
pată de culoare pe acel galben, și mi-am spus că e posibil să am un pictor
vizitator, venit la muzeu direct din atelier. Am profitat de faptul că era
singurul vizitator în acel moment și l-am întrebat dacă este cumva artist. Mi-a
confirmat. Apoi s-a prezentat. Am descoperit un om deosebit!, mi-am spus. Am
scos telefonul și i-am luat un scurt interviu. A ieșit atât de frumos, iar el a
fost atât de inspirat, încât am fost de-a dreptul fericită în ziua aceea.
Ghinionul a făcut ca acel interviu despre Luchian să se piardă, din cauza
aparaturii care s-a stricat. Mi-a părut atât de rău… M-am rugat ca pictorul să
se întoarcă la muzeu, să refacem interviul. Când a revenit, după mult timp, ţinea
în mâini o mapă în care avea o sută de portrete ale Regelui Mihai, pe care voia
să mi le arate. Puteți citi sau reciti despre acest subiect aici : https://romaniaitaramea.blogspot.ro/2018/01/7.html.
Interviul citit de Dumnezeu
El se bucura ca un copil că m-a găsit, iar
eu, dincolo de faptul că mă bucuram nespus de revedere, aveam în gând să
refac interviul pierdut . Nu a ieșit
nici pe departe ce a fost atunci. I-am spus și lui că am pierdut acel interviu
și mi-a răspuns cu seninătate şi inocenţă că: “ acel interviu a fost citit de
Dumnezeu”. Mi s-a părut atât de frumoasă exprimarea lui încât mi s-au umezit
ochii.
Am
constatat că nu mai pot recupera nici cinci
la sută din ce pierdusem, pentru simplul fapt că o discuție, oricare ar fi ea,
nu poate fi repetată întocmai altă dată. Pur şi simplu nu mai există acea stare, acea chimie pe care o aveau persoanele
într-un anumit moment. Concluzia este că orice clipă a vieții noastre e unică. Ea
nu poate fi reprodusă întocmai, de aceea mă ajută foarte mult înregistrarea.
Un artist al suferinţei
Încerc să pun totuși prima întrebare, dar
discuția alunecă în altă direcție. Pictorul îmi povestește că, în urmă cu mulți
ani , a locuit în casa lui Kimon Loghi, la mansardă. “Era o cămăruţă 2 pe 2. De acolo vedeam strada Povernei,
inclusiv casa în care a locuit Luchian”.
Face o pauză, apoi adaugă: “Luchian a fost una dintre iubirile mele din tinereţe
… dar prima iubire a fost Giotto , apoi van Gogh. Din pictura românească a fost
Ștefan Luchian. El este un artist al suferinței…
Știi, artiştii trăiesc un fel de suferinţă când sunt chemaţi să facă artă. Prin
artă, artistul vrea să-l vadă pe Dumnezeu. Dacă n-am mai fi murit, n-ar mai fi
fost nevoie de artă!”
Starea de
excepţionalitate
Ce este
sau cine este Dumnezeu?, îl întreb. “Dumnezeu
este, de fapt, o stare interioară de
excepţionalitate, o stare pe care o întâlneşti rar. Eu m-am întâlnit de câteva ori în viaţa mea cu
acea stare. Ea vine în anumite momente, poate de suferinţă, nu ştii când o ai,
vine pur şi simplu! Astăzi am zis:” iau portretele cu Regele Mihai şi le pun printre coroane, apoi fac un mic filmuleț. Nu o să zică nimeni
nimic, de ce să mă certe? Că doar am expus pe malul Senei! De exemplu, acum 7-8 ani, am făcut vreo zece
expoziţii cu 50 de lucrări puse pe sfoară între pomi, în vreo zece locuri din
Franţa, inclusiv la poalele Luvrului… Deci,
în faţă la Luvru, eu am făcut expoziţie ! Râde. “pe poliţiştii francezi i-am
păcălit spunându-le că expoziţia mea face parte dintr-un film despre marele Paris
, bla, bla, bla”. Face o pauză, iar chipul i se întristează brusc. Din cauza
ideii pe care nu a reuşit să o pună în aplicare…
Ultima lumină, cea mai frumoasă
Continuă,
ca și cum ar încerca să se consoleze singur. “ Îmi pare rău că ideea asta mi-a
venit chiar azi, când coroanele nu mai sunt. Dar asta este! Ideile astea îţi
vin așa… nici nu ştii cum, de ce… Eu, dintr-o dată, mi-am zis: vai ce soare
frumos e afară! Dar oare cum or fi coroanele alea pe care le-am văzut, care
erau înzăpezite şi care erau extraordinare? Ce-ar fi să iau portretele şi să le
pun printre coroane? Uite câte portrete am aici! Mie îmi place să caut un fel
de esenţă în ideea de portret! Vreau să
prind ceva acolo, un sunet …şi când cineva nu mai e, abia atunci … Știi, se
zice că, de multe ori, muribundul e mai frumos pentru că are ultima licărire a
vieţii lui pe chip, ultima lumină, cea mai frumoasă!
Georgeta Istrate