La noi
este numită cultura Gorneşti, dar numele de Bodrogkeresztúr a fost preluat după
numele unei necropole din estul Ungariei. În situl din judeţul Mureş s-a
descoperit un mormânt cu inventar prezentând o sinteză târzie a elementelor
Bodrogkeresztúr şi a elementelor eneolitice din Transilvania.
Cultura
continuă evoluţia fondului Tiszapolgár, dar aduce elemente noi. Comunităţile
acestei culturi se remarcă printr-o mobilitate sporită, cu pătrunderi în ariile
culturilor învecinate (Cucuteni A-B, Sălcuţa III-IV), ajungând până în vestul
Olteniei (cimitirul de la Ostrovul Corbului). Această mobilitate s-ar putea
explica şi prin instabilitatea instalată treptat în bazinul Tisei şi în
Transilvania după pătrunderea primelor grupuri de păstori nomazi de origine
răsăriteană – de tip Csongrad – Decea Mureşului, ceea ce a determinat o
orientare a economiei spre păstorit.(Beldiman, 2008, p. 66).
Asistăm
la o deosebită dezvoltare a metalurgiei cuprului, caracteristice fiind masivele
topoare cu braţele în cruce. S-a vorbit chiar de o adevărată epocă a cuprului
în Transilvania (Kupferzeit). De asemenea, în inventarul acestei culturi se
află podoabele de aur, reprezentând imagini antropomorfe stilizate - descoperirile
tezaurelor de la Moigrad, judeţul Sălaj - şi Oradea, judeţul Bihor.
La
capitolul ceramică, forma caracteristică o constituie aşa numita oală de lapte
(Milchtopf), cu două torţi mici, trase din buză şi având la bază mici pastile
de lut. În eneoliticul final, acest element decorativ va fi folosit frecvent, mai
cu seamă în cultura Coţofeni. Totuşi, prima fază a culturii nu utiliza încă
toartele pastilate, aşa cum au arătat descoperirile de la Pecica, judeţul Arad.
O etapă mai evoluată a culturii ar reprezenta-o descoperirile de la Reci, judeţul
Covasna, urmate de cele de la Gorneşti şi Ostrovul Corbului. Până în prezent nu
se cunosc multe date despre modul de viaţă al comunităţilor Bodrogkeresztúr, deoarece
nu au fost efectuate săpături de amploare în aşezări, cu excepţia celei de la
Pecica-„ Forgaci”. Doar pe baza datelor de la Reci şi Pecica se poate afirma că
se amenajau atât bordeie, cât şi locuinţe de suprafaţă, uneori chiar cu
platformă.(Beldiman, 2008, p. 66).
Necropolele
culturii Bodrogkeresztúr au arătat că ritul funerar constă din înhumaţia în poziţie
chircită, bărbaţii fiind înmormântaţi pe partea dreaptă, iar femeile pe cea
stângă, cu capul spre est, într-o dispunere inversă celei din cultura Tiszapolgár.
Purtătorii
acestei culturi au jucat un rol important în cadrul procesului de unificare
culturală care se va desfăşura, în eneoliticul final, în părţile vestice ale
ţării, contribuind la constituirea unei mari sinteze locale (Sălcuţa IV-Băile
Herculane-Cheile Turzii), din care se va naşte cultura Coţofeni.
Bibliografie
Beldiman, Corneliu, Istoria veche a românilor, Datele, Editura
Pro Universitaria, Bucureşti, 2008.
Georgeta Istrate