Este un mijloc prin care se transmite un
anunţ sau un document oficial de către o organizaţie sau de către o persoană.
El trebuie să conţină o informaţie în măsură să reprezinte o noutate sau să
prezinte un anume interes pentru o categorie importantă de public. Comunicatul
de presă nu are nimic în comun cu reclama. În acest caz, jurnaliştii sunt cei
care decid dacă un comunicat va fi făcut
public sau nu, stabilind totodată dacă va fi difuzat integral, trunchiat sau
dacă va fi rescris. Biroul de presă nu are niciun fel de drept asupra acestuia;
nu poate impune nici publicarea lui, nici pagina în care va fi reprodus şi nici
momentul difuzării. De menţionat că un comunicat de presă este un document
scris.
Principalele criterii de evaluare
a importanţei unui comunicat :
1.
noutatea informaţiei
2.
interesul pe care i-l poate stârni
publicului
3.
calitatea redactării textului
B. Dagenais
distinge 2 mari categorii de comunicat de presă, în funcţie de criteriul
prezenţei sau absenţei unei luări de poziţie:
a) . Comunicatul de informare prin
intermediul căruia se transmit invitaţii, informaţii simple sau statistici;
b) .Comunicatul de tip persuasiv transmite o opinie sau o poziţie, o
contestare, o dezminţire sau o acuză.
Tipuri de comunicate :
I. Comunicatul – invitaţie - folosit pentru a invita jurnaliştii să
participe la un eveniment organizat de instituţia în numele căreia este trimis;
II.
Comunicatul de reamintire - are
rolul de a readuce în memoria jurnaliştilor evenimentul anunţat anterior,
dublând comunicatul-invitaţie;
III. Comunicatul-anunţ – are
rolul de a face cunoscută o activitate publică ce urmează să aibă loc :
expoziţie, manifestări sportive, vernisaje, inaugurări
IV. Comunicatul statistic ;
V.
Comunicatul de informare – este
cel mai utilizat mijloc de transmitere a informaţiilor prin intermediul
comunicatelor;
VI.
Comunicatul politic –
scopul este câştigarea de avantaje politice şi a unei imagini favorabile pentru
o anumită persoană din conducerea organizaţiei. Informaţia distribuită de
comunicatul politic este puternic personalizată;
VII. Comunicatul oficial – provine
de la autorităţile politice sau administrative;
VIII.
Comunicatul d' arrière
plan – oferă o bază de date despre o organizaţie sau despre un eveniment. Nu
este destinat publicării, ci serveşte drept element de referinţă pentru
jurnalişti;
IX.
Comunicatul de luare de poziţie –
este un mod de manifestare a atitudinii unei organizaţii faţă de o anumită
problemă;
X.
Erata – se poate distribui presei în
cazul în care se constată că un comunicat anterior, emis de acea organizaţie,
conţine anumite date eronate;
XI.
Comunicatul pentru radio şi
televiziune – este mult mai scurt, pentru a putea fi utilizat direct în
emisiunile informative ale radioului şi televiziunii şi să se integreze în
intervalele de timp limitate pe care le implică asemenea emisiuni;
XII.
Comunicatul video – construit din
imagini şi înregistrat, care comentează imaginile.
Etapele realizării comunicatului de
presă :
a) - pregătirea
comunicatului;
b) - redactarea
comunicatului;
c) - aprobarea
comunicatului;
În redactarea comunicatului de presă trebuie adoptate formatul şi stilul
“jurnalistic”.
Stilul jurnalistic este caracterizat
de :
·
concizie
·
claritate
·
facticitate
·
separarea judecăţilor de valoare şi a
opiniei personale de prezentarea evenimentelor
·
echilibru în redarea punctelor de
vedere
Succesul unui comunicat de presă nu depinde doar de informaţiile pe care
le conţine sau de stilul în care este scris, ci şi de modul în care este
difuzat.
Georgeta Istrate