Vara trecută, vă spuneam, într-un mic articol
publicat pe acest blog, că Muzeul de
Artă al României are un nou director, în persoana domnului Călin–Alexiu Stegeran.
Mai scriam atunci că domnia sa dorește ca această instituție să devină „un
spaţiu vital în care patrimoniul cel mai reprezentativ pentru istoria artei din
România să fie pus într-un context larg, atât naţional cât şi internaţional,
din care să rezulte aportul artiştilor noştri la arta universală, raporturile
tradiţie-modernitate, conexiunile cu arta contemporană şi cu noile generaţii de
artişti, cu evoluţiile societăţii de azi”.
Un sunet al timpului nostru
La momentul
acela, chiar dacă nu am spus-o, credeam
și încă mai cred că a pune un artist de orice natură ar fi el, să se ocupe cu probleme adminstrative ( din
punctul meu de vedere plictisitoare), înseamnă să-i îngenunchezi geniul
creator, să-l îndepărtezi de menirea sa. Căci un spirit înzestrat cu
capacitatea de a crea, are nevoie să fie
liber fizic, sufletesc și mental, să poată, în momentele de inspirație, să materializeze
ideile fără nicio restricție. Iată că, după aproape jumătate de an, mă văd silită
să accept că un om poate să aibă mai multe abilități pe care să le pună în valoare cu succes, dacă i se dă ocazia. Ba chiar un artist o
poate face mai bine decât un economist sau un manager, deoarece el este
empatic, sufletul îi este sensibil nu
numai la frumos, ci și la trăirile celor din jur. De când a fost numit
director, domnul Stegerean a înlocuit sămânța stagnării cu cea a dinamismului.
Ca muzeu, și mai ales Muzeul de Artă al României, te interesează cum să atragi
publicul, din țară și din străinătate, să viziteze patrimoniul ce aparține de
fapt acestui popor. Pentru aceasta ai nevoie să creezi și să recreezi
declarația de dragoste pentru acel public, aducând mereu ceva nou, ceva care să
atragă. Asta pentru prestigiul instituției, dar și de dragul cunoașterii. Să nu
uităm că fiecare operă de artă reprezintă o fantă de lumină pe un timp trecut,
căci de multe ori, în spatele unui tablou sau a unei sculpturi se ascunde o
poveste sau un strop de istorie. O operă
mai poate fi o stare a omului-artist
într-un anumit moment, care poate fi compatibilă cu stările multor iubitori de
artă sau poate transmite o emoție pe care nu ai mai încercat-o până atunci. De
multe ori, aceste lucrări sunt ca niște ferestre pe tunelul timpului, prin care
poți vedea ca printr-un binoclu. Iată că noul director își dorește ca această instituție prestigioasă să fie
performantă, să fie ca un ”sunet al
timpului nostru” (după cum observați domnia sa se exprimă
artistic, ceea ce mi se pare extrem de frumos).
Activități cu impact major în societate
În ultima
vreme, MNAR a deschis câteva expoziții extrem de interesante, a găzduit
conferințe și activități artistice,programe cu copiii, iar mai nou, de dragul publicului, s-au
înființat acele nocturne muzeale, în care publicul este așteptat până la ore
târzii. Iată ce spune domnul director: ”
Sunt foarte multe aspecte din activitatea noastră care au cunoscut o dinamică
nouă, am încheiat foarte multe parteneriate și am dedicat mult timp realizării
de contacte cu instituții importante, atât din țară cât și din străinătate. Deplasările mele în străinătate au avut ca scop să dezvoltăm contacte care, în viitor, să producă evenimente
culturale de care instituția să
beneficieze în cel mai mare grad sub aspectul impactului în societate. Astfel,
în luna mai 2017, vom deschide o expoziție realizată în parteneriat cu un
important centru de artă contemporană din Germania. Cred că acest lucru va
însemna clar o cotitură în felul în care
expozițiile de artă sunt organizate
în România și, mai mult decât atât,
o anumită tematică este adusă în atenția publicului”.
Comunicarea,
cheia soluționării tuturor problemelor
Ce mi-a plăcut cel mai mult în discursul
domnului director, a fost faptul că nu se consideră superior celorlalți
angajați, iar când se adresează, o face rostind formula ”dragi colegi”, numind
colectivul din care face și dumnealui parte ”familie”. Această căldură din voce
și din expresii îl face foarte iubit printre angajați. În plus, când te aștepți
sau nu te aștepți, el este acolo, printre exponate și colegi. Mai mult, a
inițiat cursuri de formare profesională pentru angajați, ”acest lucru fiind
esențial pentru îmbunătățirea relațiilor
cu publicul și pentru felul în care
acesta dorește sau nu să se mai întoarcă în muzeu”. În plus, încurajează orice
sugestie căci ”sunt deschis la orice considerați că poate să
îmbunătățească situația la locul de muncă
, tot ce poate să vină în sprijinul activității și vizibilității în sens
pozitiv a instituției. Este evident că așa ca în familie - eu cred că aici,
nu știu dacă suntem o familie, dar suntem niște persoane care
interacționează zilnic- putem rezolva
orice problemă prin comunicare”
” Nu sunt adeptul unei conduceri care se ghidează după
principiul piramidal, în vârful căreia
avem o persoană care emite decizii ce se propagă doar de sus în jos. Ca
lucrurile să funcționeze și să existe acest confort al tuturor, comunicarea
trebuie să fie în ambele sensuri. Cred că sunt foarte multe exemple că am
susținut acest demers și de câte ori a fost nevoie am realizat un dialog , am căutat soluții și
am încurajat acele inițiative care au venit în sprijinul instituției. La
capitolul colaborări, spuneam că am încercat să dezvolt contactele muzeului. Unul din rezultate este legat de reactivarea
Asociației ”Prietenii Muzeului” , o asociație care a inclus și include nume și
firme de mare rezonanță din spațiul
românesc. Avem promisiunea că implicarea lor în anul care vine va fi una esențială pentru ceea ce înseamnă
atragerea de finanțări, colaborări,
promovarea activităților muzeului etc”.
La MNAR, trebuie să vă simțiți cu
adevărat foarte bine!
”Vreau să vă mulțumesc încă o dată tuturor pentru ceea ce ați făcut, pentru încredere în
primul rând , pentru că e nevoie de încredere și dedicare. La final de an, vă
doresc un nou an care vine foarte bun , un an nou care să vă aducă sănătate și
bucurii și un an nou în care să vă simțiți mult mai bine la Muzeul de Artă al
României. Acolo unde petreceți o mare
parte din viața dumneavoastră, trebuie să vă simțiți cu adevărat foarte bine”.
Georgeta Istrate,
25 decembrie 2016