Adevărata prietenie înseamnă comuniune
Aristotel spune că, pentru prietenie, fundamental este să se urmărească
binele şi plăcutul. Dar adevărata prietenie tinde spre perfecţiune. Doar atunci când vom învăţa să renunţăm
la noi înşine, când vom lăsa ceea ce este izvorât din virtute să ne
însufleţească, atunci vom cunoaste prietenia în toată frumuseţea ei. Este un
lucru greu, uneori cere sacrificii, dar acest fel de prietenie merită toate
eforturile. Ea se bazează pe o nobleţe
interioară firească, nu exersată. Căci să fii nobil înseamnă să renunţi la
interesele egoiste , să faci lucrurile aşa încât să-i fie bine celuilalt: “Prietenia între oamenii virtuoşi este benefică şi sporeşte pe măsură ce relaţiile dintre ei se strâng.
Fiind virtuoşi,aceștia se corectează reciproc şi
se înalţă moral pe trepte superioare , modelându-se unul pe celălalt.
Ca să definească
prietenia perfectă, Aristotel vorbeşte despre afinităţi şi virtute. Dacă
oamenii de acelaşi fel , care au în comun anumite vicii, pot dezvolta o
prietenie născută din interes şi aceleaşi idealuri, pentru prietenia perfectă,
în sensul cel mai bun , oamenii trebuie să fie virtuoşi, să aibă caractere
frumoase bazate pe nobleţe sufletească. O astfel de prietenie este
veritabilă şi va dura în timp, deoarece
ea se întemeiază pe bine şi pe plăcere, căci “ ceea ce este bun în sens
absolut, este şi plăcut în sens absolut”. Astfel, prin pasiuni comune, timp
petrecut împreună, schimburile de idei, prietenia
poate atinge treapta cea mai înaltă. Astfel de prietenii sunt de
preferat, însă , din păcate, sunt rare. Prietenia lor se află mai presus de
calomnii. Ei au încredere unul în celălalt, nu se nedreptăţesc niciodaă.
“ Perfectă este însă
prietenia dintre oamenii cu nobleţe spirituală, adică cei ale căror
afinităţi izvorăsc din virtute. În acelaşi fel îşi doresc ei binele unul altuia: ca oameni de virtute; şi
oameni de virtute ei sunt în însăşi
esenţa lor. Iar a dori binele prietenului
pentru prietenul însuşi înseamnă a fi prieten în sensul cel mai înalt
(pentru că o astfel de prietenie se datorează structurii interioare a celor ce
o resimt şi nu unei stări accidentale). Prietenia lor durează atâta timp cât
dau dovadă de virtute, iar virtutea este durabilă. Fiecare dintre ei este bun atât
în mod absolut, cât şi în raport cu prietenul său, căci oamenii cu nobleţe
spirituală sunt nobili în sens absolut şi în acelaşi timp utili unii altora. În
acelaşi fel sunt ei şi plăcuţi: plăcuţi în sens absolut şi plăcuţi unii altora
, pentru că fiecare găseşte plăcere în
actele ce-i sunt proprii şi în cele de
acelaşi fel , iar actele oamenilor de virtute
sunt identice sau asemănătoare”.
Aristotel subliniază pe parcursul întregii lucrări că prietenia cea mi bună se leagă între oamenii virtuoşi. Prietenia perfectă nu poate fi împărtăşită cu mai multe persoane. Ea este asemeni iubirii – nu poţi fi îndrăgostit de mai multe persoane în acelaşi timp:
“ N-ar trebui să spunem că, aşa cum îndrăgostiţilor nimic nu le este mai drag decât vederea persoanei iubite (senzaţie pe care o preferă oricărei alteia , pentru că ea trezeşte şi întreţine iubirea) , la fel şi pentru prieteni, nimic nu poate fi mai de dorit decât viaţa în intimitate. Căci prietenia înseamnă comuniune”.
Aristotel subliniază pe parcursul întregii lucrări că prietenia cea mi bună se leagă între oamenii virtuoşi. Prietenia perfectă nu poate fi împărtăşită cu mai multe persoane. Ea este asemeni iubirii – nu poţi fi îndrăgostit de mai multe persoane în acelaşi timp:
“ N-ar trebui să spunem că, aşa cum îndrăgostiţilor nimic nu le este mai drag decât vederea persoanei iubite (senzaţie pe care o preferă oricărei alteia , pentru că ea trezeşte şi întreţine iubirea) , la fel şi pentru prieteni, nimic nu poate fi mai de dorit decât viaţa în intimitate. Căci prietenia înseamnă comuniune”.
Georgeta Istrate
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu