Hârtia scorojită,  ideală pentru actul artistic 
      Pictorul
Murivale Mureșan Vasile îmi arată cele o sută de portrete ale Regelui Mihai cu
o bucurie de nedescris. În timp ce le răsfoiește, îmi repetă : vreau să-ți spun
că acestea  sunt portrete pe care le-am
creat într-o vreme în care regele trăia. Le-am 
făcut înainte de a-şi ține discursul în Parlament. Inițial,  am zis să fac un film. Și chiar am făcut un
film, pe care l-am postat pe Youtube. Filmul conține atât  discursul din Parlament cât  şi aceste portrete. Însă acum aș  vrea să îți vorbesc în special despre  lucrări din perspectiva materialului pe care
l-am folosit. Nu mă interesa neapărat cum sunt aceste portrete, cât îmi plăcea
să lucrez pe o hârtie  destul de
scorojită, destul de accidentată…
   Devin din ce în ce mai atentă.   Artistul spune că:” atunci când folosesc
gestul plastic, dacă materialul pe care lucrez întâmpină mici “greutăţi” din
astea,  accidentează şi  mai mult portretul. Dintr-o dată, îl face mai
viu…nu are tuşe din alea finuţe”. Pictorul face o pauză, apoi reia cu o mai
mare putere de convingere. Practic, îmi arată  efectele unei hârtii imperfecte care are darul
de a da viață unei lucrări. Răsfoiește aceste portrete și mi le descrie pe
fiecare. …”ăsta-i frumos, ăsta am văzut că prinde foarte bine, are ceva… o
tristeţe misterioasă. Bătrânii totdeauna au ceva frumos în ei… uite, ăsta e
frumos aşa, chiar cu hârtia aia ruptă, scorojită!”
-O lumină târzie pe chip…  
-De unde vine ea? 
-Din acumularea vieţii pe care a trăit-o. Din
înțelepciunea de a ști ce să păstreze frumos din tot ce i-a oferit viaţa.
Întreb: o fi lumina sufletului? Da, se poate numi și lumina sufletului… Adaug,
e ceva indescifrabil, dar este ceva! Da, aprobă el. Ei  păstrează această lumină, o caută.
Noblețea morții 




Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu