"Perioada 1907-1908 este hotărâtoare pentru creația lui Brâncuși, marcând despărțirea de figurativul practicat în epocă și alegerea unui stil propriu, a cărui evoluție poate fi urmărită în modul de realizare a temelor sale majore : Cumințenia pământului, Danaida, Sărutul, Somnul.
Rugăciunea face parte dintr-un ansamblu funerar comandat de soția lui Petre Stănescu, avocat din Buzău, după moartea acestuia. Ea dorea " o figură alegorică reprezentând o femeie care plânge și un bust cu brațe asemănător fotografiilor", ceea ce Brâncuși a rezolvat spunând : " Cum era să fac o femeie goală într-un cimitir? Am făcut atunci, din materia ce mi se pusese la dispoziție, o Rugăciune."
Deși tributar modei secolului al XIX - lea și cerințelor comanditarului, prin abordare și execuție, ansamblul iese din tiparele cunoscute. Simplitatea aproape schematică a portretului defunctului, care retine doar trăsături de caracter, modelajul vibrat, cu efect de erodare și descompunere, sunt menținute și la femeia îngenunchiată. Amprenta pânzei cu care a fost învelit lutul de modelaj, rămasă întâmplător pe umărul stâng al Rugăciuniisse regăsește pe umărul drept al bustului, fapt care ar putea dovedi intenția artistului de a folosi întâmplarea pentru sugerarea unei continuități cu efect simbolic : legătura pe care Rugăciunea o stabilește între cele două lumi".
Text deAna-Zoe Pop, extras din Ghid MNAR 1999, pagina 122.
Informatii tehnice : bronz, 111,5×35×120 cm, semnat cu majuscule pe secțiunea brațului stâng, circular :C BRÂNCUȘI ; în dreapta semnăturii, cu majuscule, sigiliul turnătoriei :CIRE/C. VALSUANI /PERDUE 1907, inv. 556/7202
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu