Murivale Mureșan Vasile - Expoziția ”Marian din Măgura” , povestea unei mari iubiri 1

 

 

 În februarie 2023, la Căminul Artei din București, maestrul Murivale Mureșan Vasile   a adus în atenția publicului o expoziție dedicată iubirii, intitulată ”Marian din Măgura”. 

 

Între a fi sau a nu fi

      Maestrul  Murivale  îmi povestește că Marian, în spital fiind și simțind că existența  sa pe pământ se apropie de sfârșit, voia să vină acasă. Lucru imposibil din multe puncte de vedere, pe care dumneavoastră, cititorii, le intuiți cumva, dacă luăm în considerare  că acțiunea se întâmplă în  perioada pandemiei. Probabil că o parte din ființa maestrului a sperat ca el să-și revină. O alarmă falsă trăise și înainte cu două săptămâni ca el să moară, când Marian dormise timp de 24 de ore continuu, iar  cei din spital au crezut că a murit : ”El voia să moară acasă, eu i-am spus că nu se poate, plus că era imposibil să-l scot din spital. Bineînțeles că, în seara aia, nici nu am putut să dorm.  Cu două sau trei săptămâni  înainte, am avut un fel de anunț  că a murit.  Vecinul nostru a dat telefon și cineva  din spital i-a spus că Marian  nu s-a mai trezit de 24 de ore. La vremea aceea , eu nu am știut că, dacă ai Covid,  dormi mult. De fapt, săracul de el, a fost, cum să zic, prăbușit! Când am aflat, că de fapt, trăiește, a fost o bucurie imensă. Vecinul striga bucuros:  Muri, Muri, Marian e viu!


Neliniștea, motorul creativității 



    La vremea când viața și moartea îl voiau fiecare pe Marian, o parte a ființei Maestrului Murivale a trăit neliniștea în cel mai înalt grad, căci există întotdeauna o urmă de îndoială care te macină. Iar această neliniște a fost dirijată  spre creativitate. Când ai în tine focul creației, ai la îndemână șansa de a transforma emoția, îngrijorarea, teama de a pierde ființa iubită în ceva măreț, cel puțin pentru tine. Te apucă așa un freamăt și te posedă o energie, greu de înțeles pentru cei ce nu au trăit-o.

“După aia, am avut așa o neliniște și m-am apucat și am făcut un portret după una din fotografiile care se potrivea cu  starea respectivă. Și am făcut portretul pe care, acum, l-am folosit pe afișul expoziției”

 

O suferință răvășitoare

    Starea artistului se schimbă sub ochii mei de la o secundă la alta, căci nu doar îmi povestește cum a îmbinat culorile și de ce, el retrăiește stările acelea dramatice . Poate nu la aceeași intensitate ca atunci, dar suficient să mi le transmită și mie. Perioada aceea nu i-a permis să se odihnească, fiindcă  momentele îl obligau la o altă trăire. O trăire cum doar de câteva ori în viață ai parte. 


 

 “ Pentru portretul de pe afiș, am folosit două culori : verde și violet, pe fond gălbui. Am vrut ca acest tablou  să-mi traducă  vizual că există o frământare între viață și moarte pe chipul pictat, căci el înglobează  o suferință răvășitoare”.

Vreau să rămân în pictura ta!

       Agonia și disperarea pierderii  ființei iubite  te duce în pragul nebuniei. Nu știi ce se întâmplă, îți vine să strigi, dar cine te aude? Și atunci strigi în tine,  de zgudui universul din temelii.

   Îl întreb pe maestru dacă a plâns și îmi răspunde că nu :” Eu mă feresc de plâns din cauza depresiei”. (personal, înclin să nu-l cred, căci îi cunosc sensibilitatea sufletului). 


    Interlocutorul meu revine la subiect : “Sigur că asta era pe întâi, iar el  a murit pe 10. Dar de atunci noi nu am mai putut vorbi și așteptam momentul, momentul, momentul”

    Disperarea naște…artă!

    Artistul face o pauză mai lungă, ca şi cum ar vrea să-și ordoneze ideile. Își amintește că singurul lucru pe care îl mai putea face, în situația dată, este să îi ridice moralul, cum altfel, decât prin ce știe cel mai bine :”El nici nu mai putea să vorbească, era conectat la aparate.  Eu îi făceam portrete în fiecare dimineață  și i le trimiteam pe messenger, să le vadă. El îmi spusese mai înainte :  aș vrea să rămân în pictura ta!”

Vei pleca, dar vei rămâne

   “Îl încurajam sau poate îl consolam cumva: uite, dom’le, vei pleca, dar vei rămâne undeva!”

     Criza s-a încheiat cum nu se poate mai rău, căci, în cele din urmă, Marian a murit. “Și apoi am mers la înmormântare, la Măgura de lângă Găești. Mi-am adus aminte când îmi spusese că, în Măgura, se intră printr-o pădure, ca  printr-un tunel. Și într-adevăr așa este. Locul acela îmi amintea de  Arcalia mea, unde aveam o alee într-o pădure de pini… “

 

Georgeta Istrate

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

La psiholog. De vorbă cu Florentina: Forța cuvintelor stă în emoția rostirii

  - Cât de importante sunt cuvintele? Care este puterea lor?   -   Cuvintele se formează în interiorul nostru. Limbajul este un rezult...