Dialoguri - Toxicitate , un cuvânt la modă

 


 Axya :

- Dragă frate, de ceva vreme aud în mai toate mediile cuvântul toxicitate. Articolele din ziare sau de pe internet folosesc obsedant acest cuvânt. Hai să vorbim despre el!

 Giaxya :

- Ai dreptate... Ce poate răspunde cineva cuiva azi, când i se zice că e toxic? Nimic, pentru că dacă se supără și se apără, iată, confirmă că e toxic. Dacă tace, iarăși  se confirmă. Toxic este un termen care provine din jocurile video. Se pare că a devenit un cuvânt "la modă" . Azi, nu mai zici unui om prostule sau idiotule, îi zici toxicule, narcisistule. Și e și mai dur pentru că e un diagnostic dat de psihiatri sau doctori. Deci dacă țața Leana ți-a zis că ești toxic și te-a identificat ea cu ochii ei de vultur vigilent, apăi ești terminat! La prost sau idiot mai râdeai, dar toxic e confirmat de experți!

Axya :

- Știi că nu le am cu jocurile video. Din punctul meu de vedere, este o pierdere de vreme. Prefer să stau lungit pe iarbă și să mă uit la cer. Însă, recunosc, cei cărora le plac aceste jocuri capătă unele abilități. Ei bine, acum vine întrebarea : ce este o persoană toxică în jocurile video?

 Giaxya :

 - E o persoană care EMANĂ toxicitate prin simpla prezență !  Un fel de vapori verzi, murdari. Au luat acest termen și l-au pus ca diagnostic oamenilor. Și dacă îi zic "toxicule" colegului de serviciu pentru că sunt un frustrat și încerc să-mi justific un eșec personal? Cine e acolo ca să înțeleagă și să confirme? O să facem abuz de aceste cuvinte... Ăsta e semnalul meu de alarmă și al altora. Nu mi se pare normal să ne jucăm cu termeni gen borderline, narcisist, psihopat sau toxic. Astea sunt diagnosticări date de experți, nu de un guru de youtube. Apropo de borderline sau narcisist, chiar și o persoană normală poate avea momente care se încadrează perfect în aceste categorii. Lucrurile nu sunt în alb și negru, nu poți pune limite precise, căci există " scăpări" care îi uimesc chiar și pe specialiști. De ce? Pentru că e un spectru și pentru că există caracteristici prezente și la o persoană încadrată la categoria "echilibrată" . 

Axya :

- Apropo, deunăzi,  am citit un comentariu politicos și argumentat al unei doamne la un video pe tema  autosuficienței emoționale. Videoul acela avea o notă revoltătoare. Pe  bună dreptate, comentatoarea îi zisese autorului pe un ton foarte respectuos că un om ( mai ales femeia muncitoare din relație) nu e un cal de biciuit continuu. Mai și obosește, mai are și momente când se neglijează... Nu se poate să ceri atât  de mult de la ea. Altfel, din acel comentariu destul de lung, se putea lesne deduce că persoana chiar apreciază materialul. Doar pentru că a îndrăznit să zică ceva care nu ii lăuda videoul, autorul i-a șters comentariul. 

Giaxya:

 -Ai comentat și tu în vreun fel acel video? 

Axya:

-Da. Eu explicam în comentariul meu că sunt periculoși astfel de termeni, care riscă să devină etichete, o formă de bullyng ( în engleză este un termen care înseamnă un fel de hărțuire superioară, când îi spui cuiva prostule, idiotule, boule, dar nu că te cerți cu el, ci cauți să te diferențiezi cumva). Lucrurile astea duc la separare și la ierarhii. Asta era ideea. Și nu i-a convenit nici ce am spus eu. L-a șters și pe acesta. Orgoliul omenesc arată că nici când e bine, nu e bine. Nici când lucrezi cu tine și te "dezvolți personal" nu e bine, că o să cazi în autosuficiență și asta duce la probleme în relații.

Cu autorul acesta,  cum o dai, nu-i bine! Se contrazice, șterge mesajele care nu îl scaldă în laude.

Giaxya :

-Lucreția, ai prins ultima parte a discuției noastre. Tu ce părere ai despre astfel de persoane?

 Lucreția :

- Sunt mulți autori și autoare de genul acesta. Tema lor principală este aceea de dezvoltare personală. Eu aș spune mai degrabă îmbogățire personală.  A lor, desigur.  Și, adevărat, în ultima vreme sunt foarte multe femei  care-și pun botox în buze și apoi îmi zic să mă accept și să mă iubesc așa cum sunt. Nu am nimic împotrivă să te îmbunătățești cum vrei, dar nu veni cu sfaturi de genul acesta. Păi tu ești prima persoană care nu s-a acceptat așa cum este, din moment ce ți-ai făcut o mie de îmbunătățiri. Eu una, nu te pot asculta! Adică tu ești "tunată"  toată și vii să-mi spui să mă accept așa cum sunt. Dacă tot propovăduiești naturalul, de ce nu poți trăi  un pic mai simplu, fără atâtea etichete și adăugiri? Da, să ne autoanalizăm și corectăm, dar de ce e nevoie de o tipă pe net să îmi spună cum să trăiesc? Și dacă mâine își schimbă credința sau traseul în viață? Nu știu. Ce face doamna X în afară de a fi guru pe youtube?!


 Georgeta Istrate



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

La psiholog. De vorbă cu Florentina: Forța cuvintelor stă în emoția rostirii

  - Cât de importante sunt cuvintele? Care este puterea lor?   -   Cuvintele se formează în interiorul nostru. Limbajul este un rezult...