Pentru tot ce iubește, creează o expoziție ! – Murivale Mureșan Vasile

Când anemonele înfloresc ...

 


      Întâmplarea face ca, în fiecare dimineață, în drum spre serviciu, să trec prin fața Căminului Artei din București. Din viteză, mă uit în vitrină să văd cine și ce mai expune...

 


     Într-o zi de februarie,  când anemonele înfloresc ( abia acum am aflat că minunile astea  înfloresc doar în februarie), vitrina mi-a atras atenția, nu prin culoare, ci prin non-culoare . Anemone  și  animăluțe traforate, colorate în negru sau albastru foarte închis, ca un aranjament îndoliat, pe care se reflectă razele aurii ale unui soare generos, mă  îndeamnă să mă opresc. În prim plan, niște cercuri albe, din nu știu ce material, ca o prezentare inedită, dezvăluie cuvinte aparent derutante :   hau hau,  mâr,  1-21 februarie ( durata expoziției), România...   Două farfurioare albe,  desenate cu niște  făpturi  și o vază cu anemone, ca o speranță în mijlocul dramei, sunt  amprente luminoase în acel aranjament. Stilul este inconfundabil, familiar pentru mine, căci ghicesc  din prima autorul. Pe fereastră, scrisă de mână, stă semnătura artistului: Murivale! De asemenea, scris de mână,  cu vopsea albă și neagră, direct pe vitrină , citesc: ” Dacă florile ar lătra în toiul nopții, aș crede în a doua venire a lui Iisus!” Clar, mă simt prinsă în niște semne de întrebare enervante. Încerc să mă uit în interior, să văd mai mult, dar nu reușec.

 



     Recunosc, mă intrigă vitrina, știind că pictorul Murivale Mureșan Vasile este un mare colorist și îmi propun ca, la încheierea programului de lucru, să-i fac o vizită. Sunt curioasă cum a gândit expoziția , căci la prima vedere nu găsesc nicio logică în tot acel aranjament. Sigur, la el sunt toate răspunsurile! Însă eu știu că pictorul acesta,  pentru tot ce iubește, creează o expoziție !

 


 De la agonie la extaz

 


    Așa am făcut... În seara aceea, prins în povestirile sale, pictorul Murivale Mureșan Vasile  a trecut de la agonie la extaz de mai multe ori. Retrăia amintirile triste și cele fericite legate de tema expoziției , cu o intensitate atât de mare, încât am avut de multe ori senzația de evadare din timp : ”măi, animalele când se despart… tu ai auzit câini care urlă în cor de zici că ei cântă, nu latră?  Măi, e sfâșietor . Și îi las. Că de multe ori  au dureri. Ei urlă în comun.  E foarte ciudat. Eu am trei câini care stau în casă Leuțu, Leuța și Prince.  Ceilalți  trei, care stau pe casa scării,  urlă , fac haaaauuuuu ( acum găsesc explicația lui hau din vitrină) . Când urlă cei de afară, încep și cei din casă. Și îi las...”


    Limbajul corpului, emoția, nervul cuvintelor sale suspendau clipele deasupra lumii. Se făcuse noapte iar noi, singuri în galerie, desfășuram un spectacol unic: el actor, eu spectator. Îndrăznesc să spun că, în materie de comunicare, ne potențam reciproc. Ieșeau amintirile artistului într-o cascadă de cuvinte încărcate cu o energie senzațională.  În seara aia am realizat că viața nu-ți dă garanția veșnică a bucuriei. Când o întâlnești, atunci  trebuie să o trăiești!  Ca pe o experiență magică, amplificată, prelungită cât mai mult. Nu trebuie  să te întristezi la gândul că nu va dura. Altfel, viața îți scapă printre degete...

 

Pofta de viață combate depresia!

 


    Era trecut de orele 18 când am ajuns la Căminul Artei , în ideea vizionării expoziției pictorului Murivale Mureșan Vasile. Am intrat. La parter nu era nimeni, însă am auzit vocea pictorului la etaj, care, în stilu-i caracteristic, se afla exact în mijlocul unui live. Avea și un vizitator. Sigur că am picat direct în transmisiunea lui. Așa că  prezentarea a început exact de aici, de la etajul 1.


   Nu trebuie să-l rogi mult pe Muri să vorbească. E suficientă o singură întrebare, ca el să curgă în sentimente, cuvinte, gesturi, emoții. Și povestește... Nu contează câți îl ascultă : o persoană sau o lume întreagă!

        Am simțit că vreau să fac o expoziție despre companionii mei, alături de care, de ani de zile, conviețuiesc. Ne arătăm unii altora că viața trebuie trăită . Dacă nu ai poftă de viață, te îmbolnăvești de depresie, îmi spune.

    Mă conduce printre lucrări, ca un ghid care vrea să cuprindă  cât mai multe. Hai să vezi și de aici cum arată, cu lecturarea asta în registre, zice. Cartoanele acestea sunt pictate față-verso… Apoi,  îmi dezvăluie, cu răbdare, felul în care a gândit lucrările. 


   Este o senzație incredibilă când un creator retrăiește în fața ta momentele ideii care au fost motorul aducerii la viață a ceva, a orice.   În grădină, continuă el,   cu emoția momentului, pictam scena de cățel, apoi florile atât de vii . Vezi tu, florile înconjoară subiectul, dar ele devin mai vii, mai prezente, participă la creație . Aici am un tonus mai ridicat, mai optimist, un tonus de poftă de viață că avem nevoie de optimism în epoca asta grea pentru toți (se referă în special la pandemia pe care o traversăm cu toții).

Trebuie să te surprind cu ceva …

     Uite, cățelul ăsta de aici este înconjurat de florile din grădină ca și cum el ar fi în grădină . Eu nu fac o poveste mimetică despre ceva, nu! Eu plec doar de la o temă și încerc s-o rezolv în funcție de contextul elementului animal cu cel floral, să zicem .


    Mă uit și zic:  parcă te vindeci când te uiți la lucrările astea! Au o dinamică ce te invită s-o recreezi cum vrei, mă duce cu gândul la un puzzle pe care-l poți așeza după bunul plac. 


 

    Asta este și ideea, completează artistul. Am mers pe mai multe pânze, am rupt un pic tema,  să am niște pauze. Și asta pentru ca privitorul,  mental, să  reconstruiască în stilul propriu. În artă, trebuie să cucerești cât mai multe secunde. Ca în film! Dacă în primele trei secunde un film nu te prinde, te-a pierdut! Eu trebuie să te surprind cu ceva . Și cum fac? Mă joc puțin… Din locul privitorului, îți vine să te plimbi printre lucrări, îți vine să …îți obligă creierul să facă o reconstrucție, zice. 


   Mă opresc în fața unei lucrări . Artistul observă și mi-o  explică : aici aveam întâmplător un portret al lui Alan Turing.  Am zis să-l pictez și pe el în grădină . Poate am lucrat mai  mult timp la asta, de aceea te-oi fi oprit. Uite, acelea sunt nalbe,  acolo avem dalii, aici avem iarăși dalii…

    Ochii îmi fug către un colț  plin de culoare. Îi zic : uite ce frumos e acolo! Îmi vine să mă bag în locul ăla, atât e de colorat în roșuri… Zice, da, mă, e aceeași temă, doar că eu am rupt-o. A ieșit ca și cum ai face un mozaic din lucrări și schimbi un pic sensurile. Dar mental, omul o reconstruiește  în felul lui.

Iubirea de viață - cea mai mare poveste a umanității !

 


     Coborâm la parter. Observ că picturile  au un element care se repetă: ulciorul. Repetiție, repetiție, dar de ce nu te plictisești?  Ba dimpotrivă, devii captivat de dinamica pe care o creează în spațiu. E ca un fel de magie . Îl rog pe artist să-mi povestească felul în care a gândit această curgere, căci dă impresia unei  cascade ce își schimbă mimica feței  câte puțin,  cu fiecare tablou  :  Prima dată am zis: aș face un portret pe ulciorul ăsta! După aia, mi-a venit o altă idee: a,  nu fac portrete!  Fac teme cu căței pe ulcioare,  ca să fiu un pic pe ideea expoziției.  

    Observ , la una dintre lucrări, o floare ce  vine pe ulciorul cu portret ca și o coroană . El zice : de fiecare dată când modific lucrarea , intervin aproape în totalitate.  La început, aceasta  a avut niște stânjenei… vezi, aici era stânjenelul, după care am venit cu anemone,  după aia am intervenit din nou și  am făcut desene cu animale pe ulcior,  la baza lui… Apoi, îmi arată pe o altă lucrare :  vezi, aici am folosit  un fel de șablon - păsările alea sunt un fel de șablon.  În lucrarea aceasta am lăsat și stânjeneii, și anemonele! Eu iau de multe ori pictura ca pe un joc, ca în cromoterapie. Simți nevoia să-ți încarci pofta de viață, să te simți tu util . Inutilitatea nu e bună! Inutilitatea te duce într-un impas . Știi,  însuși faptul că stai într-o galerie e o poveste . Zilele astea am făcut multe live-uri. Și le-am făcut fiindcă știu că am niște admiratori care așteaptă aceste filme . 

    Să-ți dau un exemplu: realizam live-uri pe terasă, unde pictam în direct. Și aveam o prietenă internată în spital, care  se uita la filmele mele. Se pare că vizionarea acestor filme a ajutat-o mult. Căci eu,  prin ceea ce făceam, stârneam în ea pofta de viață. Știi, iubirea de viață este cel mai mare standard, cea mai mare poveste a umanității!

 

Vitrina – o relatare dramatică

    


     Ne îndreptăm spre vitrina îndoliată, care m-a contrariat pe mine.  Povestește-mi, te rog, despre vitrină, despre temă, despre ce te-a inspirat, despre ce ai avut în minte când ai adus la viață o astfel de idee.

    O face ca și cum în fața ochilor săi s-ar repeta evenimentele care i-au  inspirat ideea expoziției. Ochii , mimica feței, gesturile, toate exprimă trăirile imprimate în amintire:” este o expoziție dedicată prietenilor mei necuvântători. Anemonele  traforate sunt negre, ca un omagiu adus unui cățel care a murit.  Iar acel  hau hau din prezentare, este  un strigăt (poate fi  și strigătul nostru, al artiștilor, adaugă încet). Apoi îmi arată cu mâinile spre scena pe care urmează să o descrie: ”aici sunt doi căței , unul stătea pe celălalt, să-l încălzească cu propriul corp . Și atunci vitrina asta am gândit-o foarte gravă, ca un element foarte profund . Știi cum e când te desparți de un animal din ăsta? O ființă negrăitoare… E groaznic ! Eu nu m-am gândit că pot să sufăr atât de mult, pentru că el nu are cuvinte să-ți spună! Că dom’ le , mă despart de tine... Și atunci tu trebuie să traduci mesajul prin limbajul ăla al  ochilor, al corpului, al sunetelor pe care le scoate …   Eu nu știu dacă aceste făpturi  gândesc că mor.  Deși în tabloul ăla cu Michael când murea și celălalt și-a pus capul pe el, mă face să-mi pun întrebări.

 Michael - un cățel cum altul nu-i !

      Am făcut și o poză . Am zis, măi frate , cum ține capul în timp ce ălălalt  geme! În momentul ăla, am zis că nu e ceva foarte grav. L-am luat pe Michael de acolo și l-am pus lângă mine. L-am pictat într-un tablou  extrem de dramatic.

    Din păcate, în ziua aia, medicul veterinar avea program abia de la ora 10 . Am așteptat.  Când un prieten a ajuns cu el la doctor, cățelul murise . Am plâns.  Am crezut că înnebunesc în clipa aia. Ideea morții este foarte puternică , mai ales la animale, fiindcă ele n-au cum … ăla era un animal la care eu am ținut foaaaarte mult . Mă, era atât de inteligent ! Cum deschideam televizorul, țâști-hop, venea și el. Și când mergea, ziceai că e Michael Jackson ( maestrul imită mersul cățelului). Mie îmi vine să râd, căci acel mers are o doză de comic. Și zic:  serios? Da, mă, păi d-aia îl chema Michael!  El era negru și, cum Michael Jackson avea cârlionțul ăla în față, așa era cățelul. Avea  o dâră de alb care venea așa  pe lângă ochi, pe lângă nas și pe partea asta a feței . Era extraordinar cățelul ăsta!  Atât de lipicios… tot timpul era cu ochii la mine . Mi-a părut enorm de rău . El a murit otrăvit . A pus o vecină de-a mea otravă de șoareci în pivniță.  Săracul cățel s-a dus acolo , cine știe ce o fi căutat…   

Săracul meu Toulouse!

      Ca și cum nu ar vrea să iasă din starea de tristețe provocată de pierderea lui Michael, artistul mă conduce  în fața unei picturi care-i trezește amintiri și mai răscolitoare. Asta este  o lucrare cu Toulouse, primul meu cățel, îmi spune, cu voce scăzută. El a trait 15 ani la mine în casă. A murit de artrită. Înainte cu o lună și ceva, nu se mai putea mișca. Săracul meu Toulouse! Tabloul este dorul meu de el. Când am pictat tabloul ăla, aveam o neliniște… 


   Și când pictam florile, simțeam  că săracul cățel se va prăbuși. Am stat pe lângă el, nu l-am părăsit.  Când a murit, mi-a dat un semn ca să-mi atragă atenția că pleacă (artistul  mimează sunetul disperat al câinelui) . În momentele alea eu pictam și  mă uitam la Toulouse. El, săracul, mă urmărea, ca în tabloul ăla… Și când a făcut așa,  m-am uitat la el și a rămas cu capul înțepenit. Și am zis: măi, ce straniu să-ți rămână capul așa! Și am strigat : Toulouse, Toulouse! Nu mi-a mai răspuns . M-am dus la el și l-am strigat din nou: Toulouse!!! Nu mai mișca . Atunci m-am întâlnit prima dată  cu moartea în mod direct . Și am zis, măi frate, nu o fi murit? Nici nu știam ce să fac. Și am pus mâinile la nări, am văzut că nu-i simțeam respirația , apoi am căutat o oglindă să văd dacă e un abur, ceva. N-a fost. De abia după o oră, după ce s-a răcit corpul, atunci am realizat că el a murit . Atunci a intrat groaza în mine. Atunci am realizat că n-o să mă mai întâlnesc niciodată cu el . A fost dramatic!...


    Știi cum este? Zilele astea, cineva m-a anunțat că un prieten drag  a murit. A fost o informație aiurea, dar în momentul ăla, nu știam asta. Măi, parcă mi s-a oprit inima, parcă s-a oprit tot universul!!!”

  Poveste cu  oglinzi…

 


    Există un colț magic în expoziție. Până să-mi explice artistul, nu știam ce să cred. Vedeți, nu toți avem aceleași viziuni. Privind acel aranjament ne putem gândi la orice. De aia trebuie să profiți când ai autorul lângă tine, să nu o iei pe arătură. Zic : povestește-mi de la ce a pornit ideea cu cioburile de oglindă și ce semnifică umbrele acestea care se reflectă în ele.  


   Aici, spune artistul, avem  un contrast între lumină și întuneric . Într-un fel, este o monocromie… dar dacă te apropii,  este ceva magic. Iar dacă schimbi unghiul,  îl vezi diferit. De fiecare dată, se schimbă perspectiva. Privită în felul acesta, expoziția te fură, te absoarbe. Îi trebuie câteva secunde să ți se imprime în minte. Cel puțin un lucru îți vei aminti cu siguranță. Și anume că ai văzut o chestie despre niște câini și niște oglinzi…De ce?! Pentru că nenea artistul a observant că  ai lui câini se latră în oglindă.

     A fost pentru mine un exercițiu, spune pictorul, când am  descoperit că ei nu se recunosc în oglindă și că se latră . Și am zis: băi frate, câinii nu au noțiune! 

Oglindirea are ceva metafizic

      Mie-mi place să fac povești vizuale prin  reprezentare de lucrări , prin grupaje de lucrări , povestind același subiect în altă formă. Normal că lucrarea te cuprinde,  pentru că tu poți să o vezi tridimensional , dintr-un unghi în alt unghi. Te poți reflecta , te integrezi în ea, circuli printre lucrări, ca acolo sus, și dintr-o dată,  te împrietenești cu ea, te atașezi de ea, te  încarci cu ea, ți se întipărește în memorie.  


 

   Știi, există o anumită vrajă a expoziției pe care trebuie s-o găsești așa în intimitatea ei, într-o liniște, să te cuprindă.

     Ideea  era să fac un asamblaj cu oglinzi și traforări de felul ăsta pentru că am vrut să văd ce se întâmplă cu reflexia lor în oglindă. Avem aici  imaginea reală,  imaginea transfigurată și imaginea oglindită. Oglindirea are ceva metafizic…


    Îmi povestește că au venit doi prieteni cu câinii în vizită.  Unul dintre ei s-a uitat în oglindă și, dintr-o dată,  câinele ăla  a devenit extrem de atent. Ceva a recunoscut el! A mirosit. Și când  a văzut că nu miroase, s-a dat înapoi…  

   Observ, în colțul oglinzilor,  imaginea unui câine care parcă cere mângâiere . Artistul zâmbește:  câinii sunt niște doctori docenți în escrocherii sentimentale! Când Jezucu mi se pune în poală și eu îl mângâi,  mă simt ca un padre eterno.  Râdem amândoi .  Cățeii ne întăresc caracterul. Ei ne învață iubirea necondiționată, adaugă artistul.

Dincolo ...

       Eu sunt nou, că vin cu o poveste din asta, în discursul plastic. (artistul face o paranteză vorbindu-mi despre hoții care fură astfel de  lucrări). Uite, vine hoțul, ți le ia și  le vinde la kilogram, ca tablă. Și tu ți-ai frământat genialitatea din creierul ăla, ca să scoți ceva, să spui ceva despre oglindirea unui animal într-o dimensiune…

  În fine, revine artistul,  lucrarea este ingenioasă ca idee.  Am cumpărat sticlele astea și mi-am concentrat expoziția chiar pe segmentul  oglindă și câine. Aici eu  îi recunosc pe fiecare din câinii mei,  știi? Acolo sunt Leuțu, Leuța, Cornica , Fănica… Michael e acolo sus ( a murit primul și a urcat sus - câinele este expus pe perete ).

    Dacă în  vitrină toate anemonele sunt negre,  aici e același lucru, spune pictorul. M-am jucat cu ideea de umbră , de oglindire, de  dialogul dincoace – dincolo; aici- dincolo…  Căci, dincolo de oglindă, noi vedem  o reflectare a noastră . Abia când ne privim în oglindă realizăm cât suntem de singuri! Cu animalele e altceva. Ele  nu-și pun problema că sunt singure, ele chiar nu  se recunosc. Noi, oamenii,  mai zicem că în oglindă, de fapt, este cel de dincolo. Oglindirea asta poate fi asemănată cu  niște umbre.  Ei sunt ca niște umbre . Oglinzile creează un joc, un joc multiplu al dublului… un fel de  fragmentarism . Foarte interesant. Când bea apă din baltă, câinele  nu are o reacție. Chiar dacă se oglindește în apă , nu mârâie, nu are reacții bizare.  La oglindă  însă,  mai ales când este pusă vertical, reacționează ca și cum ar fi în fața lui un adversar.  El conștientizează ceva, dar nu realizează că e el.

Farfurii desenate - un spectacol vizual!


     O altă zonă din galerie este ocupată de niște farfurii desenate, iar deasupra lor, pe perete, picturi ovale în nuanțe calde. Mi se pare inedit și îi spun că n-am mai văzut nicăieri așa ceva. Artistul spune : eu trebuie să gândesc un spațiu ca un fel de spectacol vizual.


  Tu vezi ce aerisită-i sala, deși sunt multe lucruri? Când am pus picturile astea ovale, care-s așa ca niște desene din Leonardo da Vinci, ca niște vigniete din astea rotunde,  ovale , am vrut  să rimeze cu forma farfuriilor. Unele-s  mai mari, altele mai mici, înflorate sau cu brâuri. Am desenat cățeii când erau mai mici, mai mari, mai multe vârste…

Momente de neuitat

    Murivale Mureșan Vasile  știe să  transforme o vizită banală într-un eveniment,  într-o sărbătoare. El aduce la viață idei pe care alții nici nu le-ar lua în seamă. El împodobește, ca nimeni altul, clipele, cu strălucirea geniului său. Am zis că intru pentru 10 minute, cât să decopăr misterul florilor negre, și s-au făcut ore. Ciudat este că atâta viață au cuvintele sale,  atât de mult te farmecă, încât uiți de foame și de frig,  iar timpul trece în vârful picioarelor  să nu deranjeze momentele,  să nu le perturbe cumva. Șocul vine când te uiți la ceas! 

   Se făcuse târziu. Am plecat împreună spre zona Universității. După ce Maestrul s-a pierdut în noapte prin pasaj, spre ieșirea ce duce spre  spitalul Colțea, din metrou,  am simțit nevoia să-i scriu un mesaj pe messenger: Muri, seara asta va rămâne în amintire ca una plină de momente de neuitat. Îți mulțumesc! Clipele acestea au fost absorbite în eternitate "grele" de viață, de artă, de cuvinte cu spirit. Acestea rămân veșnic fericite, bucuroase că nu au plecat goale, fără sens, fără viață. Meritul este al tău, căci ai știut să le împodobesti , le-ai încoronat ca pe niște regine.

 

Georgeta Istrate

 

2 comentarii:

La psiholog. De vorbă cu Florentina: Forța cuvintelor stă în emoția rostirii

  - Cât de importante sunt cuvintele? Care este puterea lor?   -   Cuvintele se formează în interiorul nostru. Limbajul este un rezult...