Cel mai mare poet ivit de pământul românesc
În urmă cu câțiva ani, într-o zi ploioasă, mă aflam în biserica Sf. Gheorgehe Nou pentru un
reportaj. În timp ce culegeam în tăcere imagini pentru material, un glas feminin
îmi întrerupse gândurile: “Știți, aici a avut loc slujba de înmormântare a
lui Mihai Eminescu. Ziua aceea a fost una specială, ca un ultim mesaj al
poetului, ca o demascare a ipocriziei. Când convoiul mortuar se îndrepta spre
cimitirul Bellu, în dreptul Parcului Carol, s-a pornit, din senin, o ploaie
torenţială. Mulţimea s-a împrăştiat. Au rămas câţiva apropiaţi, printre care
Titu Maiorescu şi Ioan Slavici. Apoi ploaia s-a retras...”. Iată că, fără să-mi
propun și fără să caut, găsisem în ziua aceea urmele nefericitului poet. Până m-am
dezmeticit, femeia ieșise din biserică. În
acel moment, inevitabil, mi-au venit în minte câteva versuri :
“Stelele-n cer/ Deasupra mărilor/ Ard depărtărilor/ Până ce pier... / Floare de crâng, /astfel viețile /Și tinerețile / Trec și se sting” [1]
Îmi aduc aminte că, în clasa a IX-a, când studiam poemul ”Luceafărul”, profesorul de
Limba și Literatura română ne-a spus că poetul ar fi murit de sifilis, din cauza
prea multor aventuri amoroase pe care le
avusese. În ciuda simpatiei noastre pentru poet, ni se spusese că era un om
instabil psihic, neadaptabil și că alcoolul și sifilisul l-au dus în pragul
nebuniei și, în cele din urmă, la moarte. Când, după un adevărat calvar, poetul
a plecat dintre noi, unii au fost triști, dar alții au răsuflat ușurați. Avea
doar 39 de ani...
George Călinescu consemnează: ”Astfel se
stinse în al optulea lustru de viață cel mai mare poet pe care l-a ivit și-l va
ivi vreodată, poate, pământul românesc. Ape vor seca în albie, și peste locul
îngropării sale va răsări pădure sau cetate, și câte o stea va vesteji pe cer
în depărtări, până când acest pământ să-și strângă toate sevele și să le ridice
în țeava subțire a altui crin de tăria parfumurilor sale[2]”.
Moartea lui
Eminescu, o ipoteză halucinantă
De câțiva ani însă, se fac cercetări pe
marginea morții poetului, iar concluzia este de-a dreptul halucinantă. Eminescu
ar fi fost ucis de cei pe care-i incomodau articolele sale. El a fost eliminat pentru o prea mare iubire pe
care i-a purtat-o poporului acestuia. Cu alte cuvinte, Eminescu ar fi
fost victima unui asasinat politic, în contextul în care se semna un tratat cu
Austro-Ungaria și Germania, tratat care avea puterea să ne determine să ne luăm
adio de la Ardeal. S-au publicat cărți[3],
iar Internetul este plin de astfel de afirmații
și dovezi! În zilele trecute, ca și în zilele noastre, pentru adevăr și pentru siguranța unora, au existat întotdeauna două variante: una oficială și alta
neoficială. Tot ce pot să spun este că povestea cu sifilisul este una care
murdărește imaginea poetului. Dacă nu este adevărată, noi cei de astăzi,
avem datoria morală să o ștergem. În adolescență, când ni s-a pus în față varianta
cu nebunia și sifilisul, ne-ar fi plăcut să nu fim subestimați, ne-ar fi plăcut
să știm că, de fapt, Eminescu era un om puternic și mai ales sănătos din punct
de vedere mental, ne-ar fi plăcut să aflăm că dincolo de poeziile pe care le
studiam în școală, se afla o uriașă operă publicistică. La vârsta aceea aveam
nevoie de modele puternice, iar Eminescu ar fi fost exemplul perfect. Probabil
că, dacă am fi știut adevărul, regimul comunist s-ar fi simțit în pericol.
Cei care l-au scos pe Eminescu din scenă au
ucis o dată cu el toată opera pe care ar fi scris-o dacă ar mai fi trăit. Lui
Eminescu nicicum nu-i puteai închide gura, căci în el conviețuiau două mari iubiri:
iubirea față de o femeie și iubirea față de patrie. Cea din urmă a fost atât de
deranjantă, încât i-a adus moartea. El, singurul incoruptibil al acelei vremi,
singurul care avea curaj să vorbească, nu a primit niciun sprijin. În
concertele sale nu avea orchestră, era singur împotriva tuturor. El iubea
poporul acesta dincolo de interesele partidelor, dincolo de orice interese. De
aceea era considerat cel mai periculos dintre toți. Dacă vrei să distrugi un om
care are o imagine fără pată, cu un
renume ca al lui Eminescu, cum faci? Nu poți să-l elimini pur și simplu. Îl
demonizezi, altfel îți sare tot poporul în cap. Și ce nevoie ai de o revoltă
dacă poți să o eviți? Primul pas: îi strici imaginea, apoi îi
construiești alta de fustangiu și de bețiv. Ce nevoie are țara de un imoral și
mai ales un nebun? Un nebun nu poate să-și ajute compatrioții, dimpotrivă.
Cu
adevărat, oricât s-ar strădui un crin să reziste într-o mare de spini, dacă nu
are niciun sprijin, dacă nu este nici un grădinar în apropiere să mai taie din
iarba rea, în cele din urmă va fi sufocat. Prin însăși persoana sa și
activitatea pe care a avut-o în timpul vieții, Eminescu reprezintă un
patrimoniu colosal pentru noi ca români. În ceea ce-l privește, adevărul trebuie
strigat în gura mare, până ce toți românii vom înțelege ce spirit puternic am
avut printre noi. Eminescu a murit pentru o idee, a murit de dragul românilor. Câți
dintre noi putem face asta în ziua de astăzi? Partea cea mai rea în toată
povestea asta este că, din timp în timp, asasinatul a căpătat o mare
aplicabilitate în viața românilor, căci rând pe rând au fost eliminați toți cei care credeau într-o Românie în care
dreptatea și curățenia de caracter ar putea să prindă rădăcini. O Românie în
care corupția să nu aibă loc, în care omul, oricum s-ar numi el, să nu pervertească
cele mai frumoase principii.
Mihai
Eminescu era conștient de reacția oamenilor.
Știa probabil că lumea preferă geniile moarte, căci de cele vii îi este
frică. Și cum altfel să închei aceste rânduri, dacă nu cu vorbele poetului,
care a prevăzut ce se va întâmpla după dispariția sa?
”Or
să vie pe-a ta urmă în convoi de-nmormântare,
Splendid
ca o ironie cu priviri nepăsătoare...
Iar
deasupra tuturora va vorbi vrun mititel,
Nu
slăvindu-te pe tine...lustruindu-se pe el
Sub
a numelui tău umbră. Iată tot ce te așteaptă.
Ba
să vezi...posteritatea este încă și mai dreaptă,
Neputând
să te ajungă, crezi c-or vrea să te admire?
Ei
vor aplauda desigur biografia subțire
Care
s-o-ncerca s-arate că n-ai fost vrun lucru mare ,
C-ai
fost om cum sunt și dânșii...Măgulit e fiecare
Că
n-ai fost mai mult ca dânsul. Și prostatecele nări
Și
le umflă orișicine în savante adunări
Când
de tine se vorbește. S-a-nțeles de mai nainte
C-o
ironică grimasă să te laude-n cuvinte.
Astfel
încăput pe mâna a oricărui, te va drege,
Rele-or
zice că sunt toate câte nu vor înțelege...
Dar
afară de acestea, vor căta vieții tale
Să-i
găsească pete multe, răutăți și mici scandale -
Astea
toate te apropie de dânșii...Nu lumina
Ce
în lume-ai revărsat-o, ci păcatele și vina.
Oboseala,
slăbiciunea, toate relele ce sunt
Într-un
mod fatal legate de o mână de pământ;
Toate
micile mizerii unui suflet chinuit
Mult
mai mult îi vor atrage decât tot ce ai gândit”[4]
Georgeta Istrate
[1] Mihai Eminescu, Poezii
–Stelele-n cer (1879), Ed. Prietenii
Cărții, București, 1997, p.264-265.
[2] George Călinescu, op.cit., p317.
[3] Pentru mai multe amănunte pe această temă, pot fi consultate lucrările
autorilor: Nicolae Georgescu, Boala
și moartea lui Eminescu, apărută în anul 2007 la Editura Criterion; Teodor
Codreanu, Dubla sacrificare a lui
Eminescu, apărută în 1999, la Editura Serafimus Grup; Ovidiu Vuia, Misterul morții lui Eminescu, Editura Paco, București, 1996.
[4] Mihai Eminescu, Poezii,
Scrisoarea I, p.109-110.
Un material bine documentat. Și, ca de obicei, așezat minunat în pagină datorită măiestriei tale. Felicitări!
RăspundețiȘtergere