Pictorul Gheorghe Pogan – “Falsă retrospectivă ” (IV)

  Fântâna timpului 


   Când am intrat în spațiul expozițional al Căminului Artei, care găzduia lucrările artistului Gheorghe Pogan,  lucrarea care m-a atras în mod special a fost “Fântâna timpului”. Ştiu că este  imprecis să ceri unui  artist să-ţi vorbească despre felul în care a creat o lucrare. El va povesti, însă cuvintele nu pot reda cu acurateţe sentimentul ce a constituit motorul lucrării respective. Cu toate acestea, când am prins câteva momente  cu artistul, nu am ratat ocazia de a atinge acest subiect. 

Variaţia luminii 
Fântâna timpului

-        Spuneți-mi câteva cuvinte despre “Fântâna timpului ”, căci mi se pare o lucrare extraordinară. 

-        “Aici am aplicat ideea de a pătrunde în interiorul lucrării, în așa fel încât ea să te cuprindă de jur împrejur.  Pe măsură ce vă apropiați, veți vedea că aici și aici (în timp ce-mi vorbește, arată pe lucrare) sunt elemente de margine, elemente din laterale…Şi toată povestea e focalizată spre concavitatea despre care vorbea domnul Cătălin Bălescu, rectorul UNARTE, la început . Iar restul sunt elemente formale care pot fi orice”.

 Zic, obiectele pictate au margini de lumină. De undeva , dintr-un întuneric mai mult sau mai puţin pronunţat , ţâşneşte lumina. Surprinzător.  

-        Da, întotdeauna lucrările au un  halou pentru că…Se oprește un pic, exact ca un profesor care simte că nu este înțeles de elevi, apoi revine “spuneam că nu există în natură concretețea liniei drepte și acuratețe. Există o permanentă transformare care se produce exact pe variația luminii,  prin capacitatea acesteia  de a fi corpuscul şi undă  simultan. Și atunci am încercat să transpun această poveste și să dau o aură de mister lucrurilor pe care le vedeți -  cu trimitere la memorie, la cultură, la scheme muzicale. Eu ascult, de obicei,  foarte multă muzică în timp ce lucrez, și de multe ori mă influențează   nu ritmul, ci atmosfera pe care o creează, stările pe care mi le provoacă”.

Georgeta Istrate

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

La psiholog. De vorbă cu Florentina: Forța cuvintelor stă în emoția rostirii

  - Cât de importante sunt cuvintele? Care este puterea lor?   -   Cuvintele se formează în interiorul nostru. Limbajul este un rezult...